Quantum of Momentum

• R vd Velden

Iemand ervaring met een der (of beiden) merken ???

Ben op zoek naar een nieuw setje (pentex) zeilen.

Wat hierbij opvalt is het feit dat Momentum beduidend goedkoper is dan Quantum.

Markeert het prijsverschil ook een daadwerkelijk kwaliteitsverschil ???

• joep

Vraag ook nog eens een offerte bij M-sails.

De Quantum zeilen zijn erg goed, maar of er kwaliteitsverschil is met de andere aanbieders, weet ik niet. Een bedrag van 400 euri minder voor een grootzeil van 12 m2 is mij te veel om met Quantum in zee te gaan. Overigens heb ik een genua van hen.

• schieper

Ik heb wel voor de optie van 400 meer gekozen (maar dan bij north) tis een hoop geld maar ze maken wel verekt goeie zeilen. En dat kwalitietsverschil zie en merk je wel. Alleen, is het je dat waard?

• joep

Ik vraag me echt af of M-sails met zoveel tevreden klanten mindere kwaliteit zeilen aflevert. Is het niet hetzelfde als met merkschoenen bv. van Nike en andere goedkopere merken. Betaal je de merknaam, het exclusieve van “kijk mij eens met zeilen van Quantum?”

• andre

Nee dat is het niet. Ik heb vele setjes gezien, ook van de vries (momentum). Quantum weet Norths met zijn aan de wind zeilen te raken, maar verliest het naar mijn mening downwind van Norths.

Momentum maakt een goede set, mar verliest het quantum.

Puur uit performance geredeneerd natuurlijk. Het is net als met auto's, wat is jouw budget, wat wil je er mee doen

• schieper

Dat de prijs-kwaliteit niet recht evenredig oplopen staat buiten twijfel. Zelf vind ik het kwaliteitsverschil belangrijk omdat wij een sportieve boot hebben waar je veel kan doen aan je zeiltrim. Ik vind het leuk om daar continu mee te prutsen. Ik heb onlangs dezelfde afweging gehad of ik voor 20% meer, North zou nemen of Momentum. Ben voor dat eerste gegaan maar was wat twijfelachtig. Nu ze er zijn en ik heb ze gezet, ben ik er enorm blij mee. Het past allemaal precies en het is gewoon heel mooi speelgoed.

Wat ze bv doen bij north (en dat zal bij quantum ook wel zo zijn) ze meten niet allee de driehoek op maar gaan ook de verstaging verstellen om de dynamiek van de trim mee te nemen. Op basis daarvan kunnen ze betere zeilen ontwerpen voor verschillende situaties. Dat heb ik andere zeilmakers niet zien doen..

• joep

Voor een gewoon huis-, tuin- en keukenkajuitzeiljacht waarbij lekker zeilen vooropstaat, is het beste en duurste zeil voor mij niet beslist een eerste vereiste. Wanneer het een tiental jaren of een veelvoud daarvan meegaat, dan ben ik al gelukkig. Met mijn rating win ik zelfs met de beste zeilen nooit een wedstrijd. Maar het klopt: alles heeft zijn prijs.

• Gerben

Ik heb op advies van vrienden net Quantum besteld. Worden helemaal op je eigen schip opgemeten. Zij zijn er erg tevreden over. Voor mij is van belang dat zeilen passen op je schip, zeker bij weinig wind is een goed gesneden zeil van groot belang.

Ik heb alles bij elkaar vijf offertes opgevraagd, zeker bij het maatwerk was het prijsverschil niet zo groot meer. North was de duurste.

Mijn oude zeilen werden jaarlijks door Quantum nagelopen op kleine beschadigingen, zeer zinvol om te doen.

succes met de keuze.