log-snelheid en dieptemeter op zwaardboot?

• DDS

Ik loop met het gekke idee om op m'n open bootje een log/depth/speed-meter te plaatsen!

Het lijkt me niet alleen leuk om hiermee te werken, het lijkt me ook leerrijk: neemt de snelheid af/toe als ik mijn zeilen zo zet? Navigeren op dieptelijnen, hoe gaat dat juist? Etc.

Is het een haalbare kaart of gooi ik het idee ineens overboord?

De kosten (hoeveel???) hoeven niet verloren te zijn, aangezien ik binnen afzienbare tijd een kajuitzeiljacht(je) wil kopen.

• marksvrijheid

snelheid kan je ook meten met een gps, diepte lijkt wat overdreven met een zwaardboot, maar je hebt dergelijke meters met gevers die je aan je spiegel kunt plaatsen. even nieuwsgierig, waarom navigeren op dieptelijnen?

• Douwe

Ik zou het niet doen! Beter om zonder apparatuur en zwaardboot varen.

De meeste 2de hands zeiljachtjes zijn al uitgerust met apparatuur.

• DDS

Wil leren navigeren/kaart lezen in het algemeen. Met een zwaardbootje steekt het allemaal zo nauw niet, dus als je vooraf je voorneemt 1,5 meter te steken, dan wordt het al wat moeilijker. Als je dan vaart op een bepaalde dieptelijn, dan krijg je voeling met de kaart. (?) Haal ik me maar in het hoofd, er zullen wel vele manieren zijn om op kaart te leren varen ;-)

De meeste tweedehandjes hebben apparatuur, ja, van de jaren stillekes…

• BJ

Maar een knoop uit de jaren stillekes (mooi begrip) is netzoveel als een knoop in deze tijd. Geldt ook voor een voet, meter en/of vadem… ;)

• Douwe

Ik zou trouwens eerst eens naar een navigatie cursus gaan.

Als je op dieptelijnen navigeert is de kans groot dat je b.v. op Ijsselmeer zomaar 10 mijl fout zit omdat er over die afstand veel plaatsen zijn waar het even diep is.

• DDS

Dat lijkt mij dan de verkeerde manier om op dieptelijnen te varen; als je de overgang van diep naar ondiepte aanhoudt kan je er zover niet naastzitten…

• marksvrijheid

mmm waarom toch dieptelijnen? als je met meer dan 1,5 vaart moet je zowiezo oppassen met de overgangen, deze kunnen nogal abrupt zijn, soms is 0,5 m voorbij een tonnetje toch echt boem… op open water zou ik een ander plan trekken … maar goed je wilt navigeren op dieptelijnen, koop zo'n ding die je aan je spiegel plakt en ga ervoor! marktplaats is de plek succes

• andre

dieptelijnen op een plas/meer zijn zinloos. Variatie is te hoog.

Op zee kan je op dieptelijn varen. minder variatie op bijv. de 10 mtrlijn.

• BJ

Zinvol of zinloos is niet het issue, de OP wil het nou eenmaal graag…

@DDS: hou je er rekening mee dat die apparatuur stroom nodig heeft en dat je dus een accu mee moet nemen? Kan gewoon een kleine 7Ah motoraccu zijn maar toch… het is weer extra gewicht aan boord. Of je moet een Tactick Speedmaster o.i.d. aanschaffen. Waterdicht, gevoed door zonnecellen en compact.