boiler plaatsen

• Kaptein iglo

Op de site van Isotemp staat/stond een testverslag van een scandinavische motorbotenclub die verschillende boilers heeft getest. (Ik heb in ieder geval hier een kopie van). Isotemp kwam er als beste uit en zette het (na toestemming) op hun site. Er zitten grote verschillen in de boilers. Mijn ervaring is dat het water zowel met behulp van de (warme) motor als de walspanning vlot heet is. (ca. 25 min). Ik heb het 750 Watt verwarmingselement gekozen omdat dit zonder problemen op de meeste walaansluitingen te gebruiken is zonder dat de beveiligingen om je oren vliegen. (< 4 ampere). Verder heb ik gekozen voor een mengkraan op de boiler. Het water om te douchen (of afwassen) is met 60 graden C ruim voldoende. De boiler kan zowel elektrisch als op de motor het water echter veel heter krijgen. De capp. van de boiler (hoeveelheid warm water in liters die je er uit kan krijgen) kan dus groter worden door koud water bij het hete water mengen. Wat ik wel heb ondekt is dat wanneer je de boiler af wil tappen (voor de winter) deze niet is leeg te blazen. (uitstroom warmwater zit boven in de boiler). Leegzuigen met vacuum-extractor ging perfect. Note: Ik hen de boiler zo strak ingebouwd dat ik heel moeilijk bij de aftapkraan kan komen.

Overigens is de Yanmar redelijk eenvoudig om te bouwen naar een met een warmtewisselaar. Ik heb wel van Yanmar begrepen dat je hun motoren kleiner dan de 3GM30 eigenlijk niet moet gebruiken om warm water mee te maken. Ze blijven dan te lang met een relatief lage zoetkoelwater temepratuur draaien met alle nadelige gevolgen van dien. Succes met de keuze. Groet K.I.

• raptor

Lichte boilertjes van 10-15 en 20 liter met een 400-700W element zijn gewoon bij de betere installatiezaken te koop. Zijn eigenlijk close-in boilers voor keukens in oude huizen met een beperkte groepenkast. Prijstechnisch ook aantrekkelijk daar en geen nautisch op staat.

Pieter

• Sindbad

raptor schreef:

>

> Lichte boilertjes van 10-15 en 20 liter met een 400-700W

> element zijn gewoon bij de betere installatiezaken te koop.

> Zijn eigenlijk close-in boilers voor keukens in oude huizen

> met een beperkte groepenkast. Prijstechnisch ook

> aantrekkelijk daar en geen nautisch op staat.

> Pieter

Ja; van Daalderop (5L) en Inventum (10 L); kleine plintboilers voor de klein behuisden zeg maar. Best handig voor een paar liter warm water (afwas) oid.

• Douwe

Heel veel gedoe en geld voor een heel klein beetje warmte.

Hoe veel kW is de motor trouwens?BJ schreef:

>

> Een motor met een directe koeling wordt meestal niet warmer

> dan een graad of zestig om ketelsteen te voorkomen en dat is

> te koud voor een boiler. Je kan je motor misschien ombouwen

> zodat het een indirecte koeler wordt? Warmtewisselaar, extra

> pomp, andere thermostaat en dan ben je er zo ongeveer.