boiler plaatsen

  • raini

    Ik ben van plan een boiler te plaasten zodat ik liggend in de haven warm water uit de kraan kan tappen. Bij de boilers bv itotemp satt dat deze gebruik maken van het koelwater van de motor. Mijn yanmar heeft directe koeling. Ik snap niets van het verhaal wat bij de omschrijving van de boiler staat en kan ook geen aansluitschema vinden om te kijken of het een ingrijpende operatie wordt. Kan iemand mij op eenvoudige wijze uitleggen hoe een dergelijk systeem werkt?

    Moet de boiler op het koelwater worden aangesloten of is 230 voldoende?

    mvrgr

  • Douwe

    Bij een motor met directe koeling is aansluiting op een boiler niet mogelijk. Verwarmend deel van de boiler zal vervuilen en water zal in meeste gevallen te koud blijven.

  • raini

    Beste Douwe,

    bedankt voor je reactie, ik zag overal al staan bij motoren met indirecte koeling en had al mijn twijfels maar wist niet waarom het niet zou kunnen.

    gr

  • BJ

    Een motor met een directe koeling wordt meestal niet warmer dan een graad of zestig om ketelsteen te voorkomen en dat is te koud voor een boiler. Je kan je motor misschien ombouwen zodat het een indirecte koeler wordt? Warmtewisselaar, extra pomp, andere thermostaat en dan ben je er zo ongeveer.

  • hh

    als er een verwarmingselement inzit word die ook gewoon warm met 230v

    Ik heb een boilertje met een 600w element en die levert ruim binnen een half uur warm water en blijft ong 1 dag warm.(sneller als via de motor als je die speciaal moet aanzetten voor warm water)

  • Cor

    Een beetje te rooskleurig

    Om bij een kleine boiler van 15 liter en 600 W. het water van 15 graden tot 60 graden op te warmen heb je wat meer tijd nodig.

    kWh = liters x soortelijke warmte x temperatuurverschil / rendement x 3600

    kWh= (15x 4,2x ∆ T) / (0,85 x3600 )

    (15x4,2x45) /(0,85x3600) = 0,926 kWh. Dit is dus 1,5 uur of wel 15 graden per half uur.

    Afkoeling: is een paar graden per uur zonder verbruik anders veel meer.

    Maar aan boord ben je snel tevreden;)

    Cor

  • hh

    ik heb ook niet gezegd dat de boiler helemaal op temperatuur is maar dat er warm water uikomt ,anders gezegd, ik kan warm douche ruim binnen een half uur.

    Het ding maakt blijkbaar niet alles gelijkmatig warm.

    Nooit aan gedacht om dat uit te rekenen trouwens stop gewoon de stekker in het stopcontact en merk het wel.(je hebt die dingen ook met een zwaarder element maar dit kon ik ook via de omvormer gebruiken)geen idee of die precies 600 w afneemt heb dat ook niet nagemeten.

    De afkoeling staat in de beschrijving geloof dat er bij mij 1 graad per uur staat en dat dat niet geld bij gebruik lijkt me logisch toch?

    Thuis hebben we geen warm water dus ben vreselijk tevreden aan boord ,de enige plek op aruba waar we echt warm kunnen douche.(kraanwater is hier ong 28 gr)

  • herman

    Thermoskan?

  • Cor

    Arubaan, je begint al met een koudwatertemperatuur van 30 graden.

    Ja dan klopt het wel. Mij auto loopt ook 1 op 40. (van de berg af)

    Sorry je zit op mijn stokpaartje, energietechniek was mijn vak.

    Als een boiler opwarmt treedt er menging op en gaat de temperatuur gelijkmatig om hoog. Bij het tappen duwt het koude water van onderen het warme water boven uit de boiler. Bij verticale boilers is er weinig mening. Warmwater is lichter dan koud water en drijft dan boven. Overigens er is meer geleiding door de ketelwand dan van de grenslaag van koud en warm. Doordat de meeste scheepsboilers horizontaal geplaatst worden is de afkoeling door geleiding en mening hiervan groter.

    Je hebt een behoorlijke installatie nodig om met een omvormer de boiler te voeden. En aangezien het op op Aruba altijd waait zie ik je daarvoor te weinig motoruren maken.

    Cor

  • hh

    Die boiler heb ik in nederland ingebouwd en ik heb nog ff op de boot gewoond voor ik vertrok en dat half uur is dus in nl ,ik kwam thuis, stopte stekker van de boiler in het stopkontakt en binnen een half uur kon ik dus douche ,overbodig daarbij te vermelde dat ik dan geen half uur douchde.(water word wel steeds wat minder warm dus je berekening zal zonder twijvel kloppen)

    had het dus niet over aruba dat zou wat flauw zijn.

    Hier gebruik ik eigenlijk nooit walstroom en warmt die altijd op via de motor.

    Het waait hier inderdaad bijna altijd, alleen het is ook bijna altijd een noordoost pasaat en dan kun je goed naar bevoorbeeld de stranden varen maar terug is dan de wind pal tegen en stroom tegen en dan ben ik net niet fanatiek genoeg om daartegen in proberen te zeilen en gaat de motor dus aan, Ondanks wind best vaak de motor aan eigenlijk.

    Ik heb trouwens een rechtopstaande vierkant boiler, ik ben het merk ff kwijt.