Zuiderzeemeerminnen

• Paulus

Iemand een idee wat de beste plek is om Zuiderzeemeerminnen tegen te komen? Heb al op diverse plekken gezocht. Niks tot nu toe. Ga dit weekend onder de friese kust zoeken. Zijn daar toplocaties?

• Remco M

Door overbevissing zijn er geen Zuiderzeemeerminnen meer te vinden in de voormalige Zuiderzee. Wel worden er nog regelmatig exemplaren gespot in het oosterlijk deel van de Waddenzee, in de Duitse Bocht en de Oostzee. Ook is er een melding dat er een is gespot in de tweede put achter het huis van tante Rietje, maar er zijn aanwijzingen dat dat een grap betreft.

• Paulus

Geloof ik niet. Je moet ze natuurlijk wel wíllen zien. Verbaast me niks dat de huidige watersporters niks zien. Geen fantasie.

• Sindbad

Ja. Op het Vrouwenzand natuurlijk. Struise Zuiderzeemeerminnen vind je daar. Maar pas op voor de zeemeermannen! Die worden boos als je d'r eentje meeneemt.

• Eucalypta

Hihihi….Paulussie….. Ik zal er zijn hoor ventje…! Spreken we af bij het Vrouwenzand? Zal ik je es lekker verwennen..?

• Remco M

In dat geval….

• marksvrijheid

val zelf ook wel op 'n goede zeemeerman :) en die zijn er zat zat ….

• roel

Beste Paulus,

Ik vind het jammer dat ik je moet teleurstellen, maar de laatste Zuiderzeemeermin

(mooi galgje woord) is in 1932 waargenomen toen het laatste sluisgat werd gedicht in de afsluitdijk.Er begon in1927 al een grote evacuatie onder hen op gang te komen, toen men startte met de dijk.Diverse Zuiderzeemeerminnen zijn in die tijd toen gevangen genomen,maar om onlusten onder de arbeiders te voorkomen, zijn alle dames in de doofpot beland.Er stond in het dagboek van Cornelis Lely (bedenker van dit bouwwerk) nog een passage over, maar dat is op last van mevrouw Lely(vrouw van) verwijderd omdat ze stinkend jaloers was op een van de Zuiderzeemeerminnen, die volgens geruchten een relatie had met Cornelis.In 1929 was Cor zelfs met kerst niet thuis gekomen omdat hij in z'n bouwkeetje met Karin (Zuiderzeemeermin) gezellig de dagen op de dijk doorbracht.Het schijnt ook dat Karin alles in het werk heeft gesteld om Cor op andere gedachten te

brengen( ze is op een avond zelfs in een rubberpak gesignaleerd),( het latere duikerspak) maar niks kon hem nog op een andere gedachte brengen, die dijk moest en zal dicht! Cor is januari 1929 jammerlijk overleden, mede door liefdes verdriet omdat karin hem niet meer wou zien en Mevrouw Lely ook geen lievertje was. Toen in 1932 het laatste blok steen het water in plonstte hebben sommige mensen Karin daaronder zien verdwijnen,en daarmee was de laatste Zuiderzeemeermin een feit.

Maar er is nog hoop Paulus……de laatste tijd, in vooral in de randmeren, zijn er mede dankzij de blauwalg, Zuiderzeeplussen waargenomen! En dat mag toch wel heel bijzonder worden genoemd!! Echter bestaat de vrees nu onder de wetenschappers dat deze ook weer zullen verdwijnen nu de mens de vuilwatertank in 2009 gaan invoeren.Kortom hijs de zeilen en begeef je in de wateren rondom Pampus en hou de verrekijker paraat.Maar enige voorzichtigheid is geboden, Zuiderzeeplussen kunnen zeer agressief gedrag vertonen en hebben een hekel aan polyester boten.Wil je meer over het gedrag van Zuiderzeeplussen , Duinknarfen en Komartels te weet komen dan raad ik je aan om Wikipedia,bladzijde 24563, te raadplegen.

Veel plezier, en een behouden vaart.

Roel.

• Kaptein iglo

Misscien, echt heel misschien. Komen de Zuiderzeemeerminnen terug als we allemaal een vuilwatertank hebben ingebouwd. Info VROM. Groet K.I.

• Erik S

De Zuiderzeemeermin (Marijke Kienhuis )

http://www.marijkekienhuis.nl/

http://www.marijkekienhuis.nl/Marijke/Zeeliedjes%20Zuiderzeemeermin.htm

Zij is een Zuiderzeemeermin

Zij heeft een grote wens

Gelukkig zijn in Flevoland

Geworteld als een mens

Ze heeft een naam: Thyrza

WIEDIJK, F. M. Thyrza de Zuiderzeemeermin

Werkschuur Pimpernel, ongedateerd, softcover, ex-libris geillustreerd. (ISBN: 90272555074). goed

Nog even wachten: 28-30 augustus 2009 Zeewolde:

http://loreleifestival.hyves.nl/

Succes Erik