deksel bakskist

• kees de jong

Door de vorige eigenaar van mijn kajuitjachtje is het achterste deel van

de kuip afgeschot en voorzien van een deksel.

Dit deksel (bekleed multiplex) begon na enkele jaren te rotten en werd

door mij vervangen door een (eveneens multiplex) deksel, maar nu met

heldere scheepslak behandeld.

Omdat ik nu , na ca. 2 jaar, weer rot constateer, en ik geen zin meer heb

in het voortdurend onderhoud aan houten delen van mijn verder vrijwel geheel

polyester boot, wil ik het deksel vervangen door een kunststof

exemplaar (liefst witgekleurd).

Het huidige deksel heeft een dikte van 12 mm, een lengte van ca. 1800mm

bij een breedte van ca. 800 mm en is aan de onderzijde versterkt (je moet

er op kunnen staan) met 2 hardhouten balkjes.

Mijn vraag aan dit forum is nu:

Wie weet waar ik materiaal voor een kunststof deksel zoals boven

aangegeven zou kunnen kopen (event. sloop?).

Een minimale dikte van ca. 6 mm, waarbij ik dan wat versterkingen van

bv. aluminium profiel zal moeten aanbrengen, lijkt mij gewenst.

Als maximale dikte (mits het materiaal niet veel zwaarder is dan multiplex)

is 16 mm acceptabel.

• BJ

Is trespa een optie?

• Sindbad

BJ schreef:

>

> Is trespa een optie?

Dacht ik ook. Keihard, supersterk. En uiteraard onderhoudsvrij. Valt ook vast op de sloop wel te vinden. Mijn aannemer gebruikte het her en der bij schotten en randjes in het huis.

• Matthijs

Wat dacht je van een op maat gemaakte schuimplaat voorzien van polyester en matjes? Licht sterk en onderhoudsvrij.

• richard

Sindbad schreef:

>

> BJ schreef:

> >

> > Is trespa een optie?

>

> Dacht ik ook.

En ik ook,

Ik zat met een vergelijkbaar probleem en dacht het ook met trespa op te lossen. Maar mijn leverancier van het materiaal raadde het ten sterkste af, de weersbestendigheid zou in deze toepassing tegenvallen en het wordt bovendien spekglad als het nat wordt.

Advies was een goede kwaliteit hechthout te kopen en dit in de epoxy met glasweefsel te zetten, waarna je het afwerkt met een 2-componentenlak in de gewenste kleur.

• Sindbad

richard schreef:

de weersbestendigheid zou in deze

> toepassing tegenvallen en het wordt bovendien spekglad als

> het nat wordt.

Weersbestendigheid tegenvallen? Begrijp ik niks van. Het spul wordt juist veel buiten gebruikt.

En glad kan ik me voorstellen, maar ik weet dat het bestaat met anti-slip profiel.

• hh

weerbestendig lijkt het me ook wel maar zwaar ook, en een stuk trespa van 1,8 mbij 0,8 m is zwaar..

Zou ook eerder voor de bekleed multiplex gaan zoals richard zegt ,heb dat zelf laatst met een zwemplatvorm voor de boot gedaan alleen niet afgelakt maar met gelcoat afgewerkt.

• raptor

om een dunne schuimplaat met matten en polyester of epoxy te bekleden is goed te doen maar je houdt hem niet recht. Zefs goede PU plaat van 1cm met een lengte van 180cm wordt een kronkelding. Occumee multiplex van 12mm is nog redelijk recht te houden over die lengte maar ook dat zal trekken als je het bekleedt met glas epoxy maar wellicht is het weer recht te krijgen met een frame van alu buis aan de onderzijde. Ik zou het zo oplossen: multiplex plaat maken, 3-4mm te klein ivm met glastoeslag. Randen goed rond fresen en schuren. Randen bekleden met wapeningsband dat je goed eromheen trekt; mijn ervaring is dat het goed gaat met een ingedikte epoxy-lijm die je met je handen erin wrijft; wel met goede handschoenen aan (sorbo). Als de randen goed in de glas staan dan oppervlak weer glad schuren en de grote vlakken in de glas-epoxy zetten en dit wat uit laten steken over de randen. Na droging randen wegsnijden en gladschuren. Het geheel nog enige malen in de epoxy zetten en dan goed schuren. Let wel dat ook het schuurstof van epoxy erg giftig is en tot allergiereacties kan lijden. Dan een frame monteren van alu buis 40x40 dat je met epoxy en schroeven op de plaat zet. Ten slotte geheel afschilderen met een 2 comp lak.

Overigens denk ik dat je gewoon een hele constructie kan maken met houten balken en multiplex die je erg goed in de epoxy zet en afschildert met 2 comp lak. Mijn ervaring is dat multiplex voorzien van 3 a 4 lagen hars totaal ongevoelig is voor weer en wind.

Pieter

• JR

Vetus: polywood (of zo iets), wel prijzig

• Lodoes

Bestaat er niet zo iets als watervast-multiplex ?