En toch kan een LED zuiniger zijn, ALS je maar gebruikt maakt van de specifieke eigenschappen van een LED. Een LED schijnt z'n licht in 1 richting en heeft 1 kleur. Bij andere lampen gaat heel veel licht verloren bij het wegfilteren van kleuren behalve rood of groen en in het richten v.h. licht. ( wat naar boven of onder schijnt is sowieso verloren)
Als je dat weet, dan begrijp je ook, dat in een gewoon nav.licht de lamp vervangen door LEDjes, dat dit niet kan.
Vervangen door een LED-autolamp kan helemaal niet, want die schijnt naar voren en in je toplicht geplaatst, dus naar boven. Dus geen licht te zien….
De LED-toplicht vervang lampen kan je ook niet gebruiken, want het monogrome wit-blauwe licht heeft geen groen en rood. Is dus bijna onzichtbaar achter het rode/groene glas. Alleen als ankerlicht te gebruiken.
Je kunt op dit moment ook zulke lampen kopen met rood/groen/wit LEDjes , die je in degoede richting in je lantaarn kan plaatsen. Dat is wel iets beter, maar het glas van de driekleurenlantaarn filtert te veel licht weg. Je moet dit door veel lichter gekleurd glas vervangen. Bovendien krijg je overschijnen v.d. kleuren. Je kunt dit wel weer corrigeren, door metalen plaatjes tussen lamp en glassector te lijmen in de lantaarn.
Als je die moeite niet wil doen, gebruik dan je oude verlichting, of koop die dure speciale lantaarn met LEDjes er al in.
(PS als je je oude lampje breekt en op de draadjes een 10W halogeenlampje soldeert, dan is je stroomverbruik minder dan de helft en het licht maar een paar % minder)
MoR