stroom

  • raini

    Beste zeilcollega's

    Ben afgelopen zaterdag begonnenmet wat electronische aanpassingen. ondermeer het aanbrengen van 220 walstroom. Tijdens het zoeken naar, hoe en op welke wijze de bestaande accuaansluitingen lopen zag ik door de bomen het bos niet meer dus heb ik een paar vraagjes. De accukabels van beide accu's lopen naar 2 hoofdschakelaars, ik heb nog geen diodebrug kunnen vinden. Nu heb ik een acculadeer (Victron centaur) geinstalleerd en vraag mij af hoe sluit ik deze bekabeling op de accu's aan. rechtstreeks naar de accu's en vanuit de accu's de bestaande bekabeling naar de hoofdschakelaars?

    Vanuit de acculader kunnen 3 accu's worden geladen maar er is maar 1 min pool, moet ik de accu's gewoon in serie met elkaar aarden?

    gr.

    Raini

  • Cor

    Beste Raini,

    Met alle respect, gezien de vraagstelling loopt je elektrotechnische kennis ook met een goed bedoelt advies te ver achter om geen fouten te maken. Bij www. vaartips.nl vind je veel informatie. Maar ik ben bang dat je ook daar de weg kwijt raakt. Laat iemand met kennis van zaken er naar kijken en je helpen.

    Cor

  • GJ_

    230Vac is natuurlijk een tikkeltje gevaarlijk bij aanraking. Een foutje met 12Vdc uit een paar accu's is een garantie voor een onblusbare brand.

    Dus: één foutje en een polyester boot kan na een wilde brand van enkele minuten gereduceerd worden tot….ehh…niets.

    Ik geef Cor gelijk, haal er voor de zekerheid een deskundige bij.

  • raini

    Bedankt voor jullie bezorgdheid, en in zekere zin terecht. Ik weet er wel iets van en misschien heb ik de vraag(en) iets te gecompliceerd gemaakt. Op mijn vorige compromis(720) heb ik eenvoudig een walstroomdraad via de oplader naar de accu laten lopen, met een scheiding van 220 naar de leefruimte en 5 jaar geen probleem. echter nu heb ik te maken met 2 accu's. die ook worden opgeladen door de motor. dus ik bedoelde eigenlijk te vragen. kan je de acculader ook rechtstreeks op de te laden accu's aansluiten, terwijl deze al door de motor wordt geladen of moet hier iets tussen worden geplaatst.

    Ik zie wel veel voorbeelden, echter niet wat ik zoek

  • Sindbad

    raini schreef:

    >

    > Bedankt voor jullie bezorgdheid, en in zekere zin terecht. Ik

    > weet er wel iets van en misschien heb ik de vraag(en) iets te

    > gecompliceerd gemaakt. Op mijn vorige compromis(720) heb ik

    > eenvoudig een walstroomdraad via de oplader naar de accu

    > laten lopen, met een scheiding van 220 naar de leefruimte en

    > 5 jaar geen probleem. echter nu heb ik te maken met 2 accu's.

    > die ook worden opgeladen door de motor. dus ik bedoelde

    > eigenlijk te vragen. kan je de acculader ook rechtstreeks op

    > de te laden accu's aansluiten, terwijl deze al door de motor

    > wordt geladen of moet hier iets tussen worden geplaatst.

    > Ik zie wel veel voorbeelden, echter niet wat ik zoek

    Volgens mij is het antwoord JA. Ik heb mijn 2 accu's ook zo aangesloten; de dynamo rechtstreeks naar de accu's, de lader ook, met gescheiden plussen (uiteraard) en een gemeenschappelijke min. De lader heeft als het goed is geen “last” van de dynamo.

    Heren; veiligheid boven alles, maar niet te moeilijk doen he.

  • Cor

    Sorry, toch maar even een klein beetje moeilijk doen.

    >Ik heb mijn 2 accu's ook zo aangesloten; de dynamo rechtstreeks naar de accu's, de lader ook, met gescheiden plussen (uiteraard) en een gemeenschapgelijke min.< Ja dat kan en het zal best werken. Maar als jij de dynamo zoals hierboven omschreven rechtstreeks naar beide accu's verbindt, heeft een gescheiden acculading weinig zin. In feite staan je accu's dan parrallel.

    Een diodebrug is hier op zijn plaats, mogelijk ben je die vergeten te vermelden.

    Ik ben ook bang dat Raini een schema zoekt wat hem goed uitkomt maar fout is.

    Cor

  • dekgorilla

    zo'n diodebrug, zit deze ook verwerkt in een accuschakelaar van vetus? of is dat alleen een schakelaar met drie mogelijke schakelingen 1,2 of beide?

  • BJ

    Dat is alleen een schakelaar. Voor de geïntersseerden: op de website van stroomwinkel.nl staan een helebooel voorbeeldschema's en nuttige informatie die antwoord geven op de hier gestelde vragen.

  • Kaptein iglo

    Mogelijk zit de diodebrug bij de motor. Kijk daar eens. Mvg K.I.

  • Sindbad

    Cor schreef:

    >

    > Sorry, toch maar even een klein beetje moeilijk doen.

    > >Ik heb mijn 2 accu's ook zo aangesloten; de dynamo

    > rechtstreeks naar de accu's, de lader ook, met gescheiden

    > plussen (uiteraard) en een gemeenschapgelijke min.< Ja dat

    > kan en het zal best werken. Maar als jij de dynamo zoals

    > hierboven omschreven rechtstreeks naar beide accu's verbindt,

    > heeft een gescheiden acculading weinig zin. In feite staan je

    > accu's dan parrallel.

    > Een diodebrug is hier op zijn plaats, mogelijk ben je die

    > vergeten te vermelden.

    >

    >

    Yes Cor; je hebt gelijk!

    Effe vergeten dat mijn dynamo de motor-accu laadt, en de schroefasdynamo de boordaccu. Dus wel gescheiden, maar dan anders.