VHF 1

• Mark

Kan iemand het volgende verhelderen over VHF 1 van de IJselmeerpost: al eerder vroegen wij en ook anderen in de haven zich af hoe het radio technisch kan (we weten dat de IJselmeerpost dit zo geregeld heeft om teveel zend drukte te voorkomen) dat je wel de post kan ontvangen op de marifoon maar niet het onderlinge scheepsverkeer. En nu is het geval dat op een net geimporteerd jacht uit de VS de marifoon op VHF 1 alleen het scheepsverkeer kan horen en niet de IJselmeerpost. Wie heeft het antwoord, wij komen er niet uit, over en sluiten.

• Sindbad

Mark schreef:

>

> Kan iemand het volgende verhelderen over VHF 1 van de

> IJselmeerpost: al eerder vroegen wij en ook anderen in de

> haven zich af hoe het radio technisch kan (we weten dat de

> IJselmeerpost dit zo geregeld heeft om teveel zend drukte te

> voorkomen) dat je wel de post kan ontvangen op de marifoon

> maar niet het onderlinge scheepsverkeer. En nu is het geval

> dat op een net geimporteerd jacht uit de VS de marifoon op

> VHF 1 alleen het scheepsverkeer kan horen en niet de

> IJselmeerpost. Wie heeft het antwoord, wij komen er niet uit,

> over en sluiten.

Moet zijn: “over”; en niet sluiten. Vermoed ik :)

• Rob Grootveld

Wat een lol ….

• Rob Grootveld

Comform de internationale regelgeving is kanaal 1 een duplex kanaal waarbij het scheepsstation op 156.050 en het walstation op 160.050 zendt. Daarom hoor je wel het walstation, maar niet de andere schepen. Echter, comform de US regels is kanaal 1 een simplex kanaal waarbij schip en wal beiden op 156.050 zenden en ontvangen.

Dit verklaart dus het feit, dat je wel andere schepen ontvangt (die zenden immers op 156.050) maar niet de CMP (want die zendt op 160.050).

Aangezien de kanalenbezetting in de US nogal afwijkt, is je marifoon zoals die nu is onbruikbaar en formeel zelfs verboden, want met de brug/sluis kanalen (18/20/22) alsmede 2 t/m 5 (Waddenzee) krijg je het zelfde probleem.

En dan hebben we het nog niet over de op binnenwateren verplichte ATIS, die er waarschijnlijk ook niet op zit.

Ik adviseer je om contact op te nemen met de importeur of met Atisbrand of ze er een andere kanalen setting in kunnen programmeren, anders zul je een nieuwe marifoon moeten kopen…

Bron: Handboek van m'n Simrad

• BJ

@Rob: Staat Atisbrand tegenwoordig al in de Simrad handboeken..?? :D

Sorry.. ik kon het niet laten.

@Mark: wat voor merk/type marifoon zit er in de boot? Wellicht kan je 'em overschakelen naar de internationale kanalenbezetting en dan ben je al een stapje verder. Met de huidige prijzen van nieuwe marifoons vraag ik me af of het economisch gezien nog de moeite loont om ATIS en een andere kanalenset in een bestaande marifoon te laten bouwen.

Enne.. de antwoorden op je vraag zijn een onderdeel van de benodigde kennis van het Basiscertificaat Marifoon… ;)

• Rob Grootveld

BJ:

Nog in m'n BC, nog in m'n Marcom B ben ik iets over de US kanalen bezetting tegengekomen, laat staan over het feit dat (in dit geval) kanaal 1 bij ons duplex, in de US simplex is.

En je hebt gelijk, dat het antwoord op deze vraag deels als stof voor het BC bestempeld kan worden. Maar is niet het grootste deel van de in dit (en andere) forum gestelde vragen terug te voeren op kennis die je (al dan niet wettelijk afgedwongen) geacht wordt te hebben…….

• richard

En als je op kanaal 1 zowel het wal station als het scheepsverkeer hoort komt dit doordat het walstation ook deze berichten doorzet.

Zo hoor je bij bruggen (in iedergeval de Ketelbrug) vaak niet de eerste oproep van een schip maar wel het het vervolggesprek van beide partijen. Het doorzetten begint vaak pas nadat het walstation actief is geworden.

• Mark

Tja lag alle kennis maar paraat en klaar in ons hoofd. Rob, dank voor het heldere antwoord. De VS marifoon gebruiken we nu alleen voor uitluisteren, voor oproepen een hand marifoon.

Rob Grootveld schreef:

>

> BJ:

> Nog in m'n BC, nog in m'n Marcom B ben ik iets over de US

> kanalen bezetting tegengekomen, laat staan over het feit dat

> (in dit geval) kanaal 1 bij ons duplex, in de US simplex is.

>

> En je hebt gelijk, dat het antwoord op deze vraag deels als

> stof voor het BC bestempeld kan worden. Maar is niet het

> grootste deel van de in dit (en andere) forum gestelde vragen

> terug te voeren op kennis die je (al dan niet wettelijk

> afgedwongen) geacht wordt te hebben…….