lozingverbod

• matthieu

Beste medezeilers/motorboters,

Kan iemand mij vertellen wat het lozingverbod nu precies inhoudt? Moet je de hele pot gaan afsluiten. Betekent het niet in de pratijk dat men blijft lozen, maar zich wat netter gaat gedragen in de jachthavens?

Ben benieuwd.

Groetjes,

Matthieu

• Erwin K

Ik ben ook benieuwd.

Ik dacht namelijk dat de vuilwatertank verplichting weer uitgesteld was…..

Gr,

Erwinmatthieu schreef:

>

> Beste medezeilers/motorboters,

>

> Kan iemand mij vertellen wat het lozingverbod nu precies

> inhoudt? Moet je de hele pot gaan afsluiten. Betekent het

> niet in de pratijk dat men blijft lozen, maar zich wat netter

> gaat gedragen in de jachthavens?

>

> Ben benieuwd.

> Groetjes,

> Matthieu

• Jan

Het gaat alleen om faecaliën-houdend water. De gootsteen, wasbak en douchebak mogen gewoon blijven lozen op het buitenwater

• BJ

Voor de laatste keer: er is geen VWT verplichting en die is er ook nooit geweest. Hadden ze dat maar wel gedaan dan zou de handhaving simpeler zijn.

Per 1 januari 1009 mag er geen zwart water meer worden geloosd, dat is de enige regel. Dus nee, je hoeft niks af te sluiten, nee je hoeft geen tank in te bouwen. Wat het in de praktijk betekent is niet relevant, er zijn ook mensen die te hard blijven rijden ondanks snelheidslimieten op Neerlands wegen.

• JR

….. en je moet aan boord een voorziening hebben het zwarte water op te vangen (zoals ons bij een lezing bij de watersportvereninging is voorgehouden). Maar aan hoe die voorziening er uit ziet, zijn geen eisen gesteld. Mooi is een vuilwatertank, maar een chemisch-toilet of zelfs een (wc-)emmer volstaat ook.

• Paulus

Ik ben vóór de emmer. En ik ken een hééél vies verhaal over wat er met die emmer gebeurt tijdens slecht weer :D

• GJ_

Dus als ik het goed begrijp is de mens het enige dier dat niet in zn natuurlijke omgeving mag poepen?

We zijn wel hele rare wezens geworden.

• Free Bird

JR schreef:

>

> ….. en je moet aan boord een voorziening hebben het zwarte

> water op te vangen (zoals ons bij een lezing bij de

> watersportvereninging is voorgehouden). Maar aan hoe die

> voorziening er uit ziet, zijn geen eisen gesteld. Mooi is een

> vuilwatertank, maar een chemisch-toilet of zelfs een

> (wc-)emmer volstaat ook.

Nee, nee, nee, nee…..enz.

Je hoeft geen voorziening te hebben om het zwarte water op te vangen.

(Zou ook te gek zijn, als ik aan boord geen zwart water produceer…….)

• Rob Grootveld

Ja en nee, voor zover ik weet dienen alleen NIEUWE schepen voorzien te zijn van een VWT oid. En dat heeft dan weer niets met de ‘nieuwe’ regelgeving, maar met de CE normering te maken.

Daarbij is de regelgeving ook niet nieuw, doch is er slechts sprake van het beeindigen van het gedoogbeleid. Het is nl al sinds de 70er jaren verboden om faecalienhoudend afvalwater op het oppervlaktewater te lozen.

Verder dient de soep niet zo heet gegeten te worden als zij wordt opgediend, want vooralsnog is er slechts sprake van sancties igv een heterdaad…..JR schreef:

• Blue Loeks Marine

Dit is inderdaad kort en bondig samengevat de strekking van de regelgeving.

Gedoogd wordt het nu nog wel voor beroepsvaart en chartervaart, maar ook deze “soorten”zullen er spoedig aan moeten.

GJ_ schreef:

>

> Dus als ik het goed begrijp is de mens het enige dier dat

> niet in zn natuurlijke omgeving mag poepen?

> We zijn wel hele rare wezens geworden.