bootnaam

• raini

Op welke wijze kun je het beste de naam op je schip plaatsen.

Het gaat om de spiegel en BB en SB kanten.

Je kunt dit doen met stickervellen, maar hoe weet je dat je sickers hebt die blijven zitten. Heeft iemand ervaring met goede stickerbedrijven. Verder zie ik ook vaak tekeningen (bv een dolfijn) bij de naam, enig idee waar dit te bestellen?

De naam van de havenplaats staat nog op de boot (gestickerd) en ik denk dat als ik dit heb verwijderd dat je dit blijft zien, dus moet het een stickervel worden, volgens mij.

graag suggesties

alvast bedankt

• marksvrijheid

mmm, waar is je schip van gemaakt? vorm ter plekke? alles zal je na verloop van tijd blijven zien. en wat mooi is is persoonlijk :) stickers zullen ooit er vanaf vallen, schilderen zal je blijven zien en een gegraveerd naambord met gouden letters?

• hans

zoek een bedrijf op dat reclamestickers maakt voor op de auto, er zitten er op het Lorentzterrein in Hwijk 2

• Alex

Ik zou stickervellen nemen als het om een polyesterboot gaat. Gemakkelijk aan te brengen, mooi resultaat en alle vormen type en grootte letters verkrijgbaar. Je kunt je eigen ontwerp aandragen.

Nadeeltje is wel dat je deze letters kunt blijven zien als je ze eraf gehaald hebt en ze er lang op gezeten hebben. Bij voorbeeld omdat het polyester onder de sticker niet verkleurd is door UV-straling e.d. en de rest van de boot wel. Meestal moet je dan wel goed kijken.

Vroeg of laat moet je gestickerde letters vervangen. Ze worden flets of zijn beschadigd geraakt door iets.

Vele malen bootletters geplakt met een stickervel. Allereerst de ondergrond zeer grondig schoonmaken en ontvetten. Dan zeepsop (water met afwasmiddel) op de boot aanbrengen. Daarop de letters plakken. Door het zeepsop kun je de letters nog een beetje omhoog of naar beneden trekken. Alleen van een afstandje kun je meestal goed zien of ze recht zitten. Daarna met je vinger de letters aandrukken en zorgen dat er geen luchtbubbeltjes onder de letters zitten (!). Laat je bubbels zitten dan zal de letter op dat punt gaan opbobbelen en waarschijnlijk scheuren, hetgeen er lelijk uitziet. Suc6!

• raptor

stikkermateriaal voor autobelettering is meestal van uitstekende kwaliteit. De autolak verkleurt meer dan de stikkers. Bij mijn oudste busje zitten de stikkers er al 12 jaar op en nog steeds perfect; is voor een deel stikker over stikker en nog rood ook. Bij de meeste bedrijven kan je er op wachten terwijl ze de stikker maken. Stikkers eraf halen gaat moeizaam met een fohn en een mesje. Is priegelwerkje. Restant stikkerlijm eraf poetsen met terpentine. Ook op handgeschilderd werk zijn de stikkers prima te zetten.

Pieter

• Lodoes

Wil je een afbeelding ? Neem dan een voorbeeld cq. tekening mee naar zo'n

bedrijf, die scannen hem dan in de computer en printen hem als stickervel uit.. Is

alleen wat duurder dan een gewone tekst. Wanneer je het ondervel hebt losgehaald de hele tekst of afbeelding op de natte ondergrond drukken. Zet het op zijn plek een beetje aanwrijven en dan het bovenste vel er af. Hierna met een raamwissertje of zo, langzaam over de tekst heen gaan. Het sop perst er onderuit en je hebt een schitterend strak en duurzaam resultaat zonder een enkel blaasje. Ik heb zelfs mijn striping van 13 cm gedaan op een 35 voeter van voor na achter. Alsof het gespoten is.

• Free Bird

Ik ben voor meer afbeeldingen op boten: