klapschroef

• R vd Velden

Hallo,

Ben voor mijn Hanse 320 op zoek naar een klapschroef.

Iemand ervaring met de volgende merken; flex-o-fold, gori-prop en volvo ???

Is een volvo klapschroef overigens ook te monteren op een yanmar saildrive ???

• AM

Ik heb een 3 blads Gori klapschroef op een Yanmar 3GM. Werkt echt goed. De boot is ruim een halve knoop sneller dan met een vaste schroef. Vooral met weinig wind.

Wel een paar seconden wachten met omschakelen voor en achteruit. En natuurlijk elk jaar goed smeren.

Alleen dit jaar pech gehad. Ik heb nl iets onder water geraakt en de schroef is nu iets uit onbalans. Bij ongeveer 1500- 2250 rpm gaat de boot/motor iets trillen en dat was ik niet gewend.

Ik zal 'm komende winter wel weer laten uitbalanceren.

Iemand hier ervaring mee ?

Met vriendelijke groet,

Don't Worry

• Holtere

Heb je ook een vaanstandschroef overwogen? Wij denken over een Maxprop. Voordelen: optimale achteruitwerking en de mogelijkheid om de spoed te wijzigen.

Wellicht heeft iemand hier ook een goed advies over.

Volgens mij zijn de schroeven voor Yanmar en Volvo saildrive met dezelfde vatting?

Holtere

• Paulus

Ik vaar met een tweeblads Maxprop. Goede vaar-ervaringen (inderdaad is de spoed prima zo in te stellen dat je boot vooruit goed presteert en je een prima achteruit hebt).

Onderhoud: 5 minuten. Jaarlijks even smeren met speciaal vet. Stevig is ‘ie ook. Laatst een klap gemaakt tegen een onder water afgebroken prik op het Wad. Gaf een harde klap maar het ding doet nog steeds wat ’ie beloofd heeft.

• Cor

Wij hebben een Volvo- Penta 3 bladsklapschroef. Wat ons direct opviel na de montage van de 3 bladsklapschroef is dat de motor en de saildrive nu veel soepeler draaien en minder lawaai maken. Ook geen trillingen meer op het roer en zo. Het schip stuurt en vaart beter. Topsnelheid op de motor en max. toerental zijn gelijkgebleven. Achteruit veel meer power. Een fijner gevoel met het manoeuvreren. ik kan het schip weer lekker in de schroef laten hangen. Ook het toerental op kruissnelheid is wat lager dan voorheen. Snelheidtoename onder zeil is moeilijk aan te geven, maar de volgende schutting haalt ons niet meer in.

Overigens heeft Volvo-Penta nu ook een nieuwe 2 bladsschroef met elliptische bladen gelijk aan de 3 blads. Deze schroef is aanzienlijk goedkoper.

Cor.

• raptor

Een 3 blader onder een zeilboot loopt wat rustiger dan een 2 blader omdat niet beide bladen tegelijk in het verstoorde water van de kiel komen. Theoretisch rendement van een 2 blader is weer het hoogste maar dat scheelt allemaal erg weinig, zeker op een zeilboot.

Pieter

• Kaptein iglo

Als je terug zoekt op het prikbord zie je dat er al veel over geschreven is. Ook wij hebben een Yanmar 3GM30 met GORI prop. Voordeel van de GORI tov een maxprop is: GORI klapt helemaal dicht dus er blijft niets achter hangen tijdens het zeilen. GORI hoeft niet jaarlijks gesmeerd te worden. GORI heeft een beter rendement omdat de schroefbladen mooier gecontrueerd zijn. Daarom ook in de achteruitstand maximale kracht en het leukste van alles is: de GORI heeft een overdrive stand (schroefbladen in de achteruit maar vooruit werkend) Hierdoor bij geen tegenwind en weinig golven de mogelijkheid om met ca 500 omw/min minder toch dezelfde snelheid te halen. Wel zijn we geschrokken van de zomer want bij onze vrienden is de GORI er vanaf gecvallen van de zomer. (natuurlijk net op een moment dat je het niet kunt gebruiken). DE bronzen spi was in de lengte helemaal afgebroken. Nu met RVS spi moet dat niet meer mogelijk zijn. Tot zo ver mijn info. Mvg K.I.

• jac

Er bestaat nog een vaanstandprop nl de Kiwi prop.

Voldoet prima alleen denk ik dat ik vislijn erin heb zitten want

in zijn achteruit geeft de propeller heel veel weerstand.

Dat wil zeggen Inspectie.

Prop kost de helft van max prop

• raptor

Bronzen spi in een rvs schroefas en met een alu schroef lijkt me vragen om problemen. Als er RVS zit zoveel mogelijk RVS gebruiken.

Pieter

• Kaptein iglo

Schroef is niet van alu., shroef en as zijn uitgerust met anodes, spi is met schroef meegeleverd. Is dus niet zo simpel als je veronderstelt. Mvg K.I.