oppervlak Gennaker

• R vd Velden

Hallo,

Ben voor mijn Hanse 320 op zoek naar een Gennaker.

Heb hier al meerdere offertes voor opgevraagd.

Wat mij verbaast zijn de gigantische verschillen in geadviseerde oppervlakten (50 tot 76 M2)

Het verschil zit hem niet in de vorm (vb; Momentum adviseerde voor zowel een vlakke als een bolle 76 M2)

Heeft iemand een idee waar dit verschil in oppervlak dan wel vandaan komt.

• Marc

Je moet dit kiezen in verhouding met de zeilgarderobe die je nu hebt.

Heb je al een lichte,grote genua, dan hoef je waarschijnlijk nog geen gennaker te hijsen bij 10/12 knopen wind. Als er erg weinig wind is kies je voor die grote gennaker.

Heb je alleen een fok, dan wil je de gennaker laten staan tot wel 12 / 16 knopen wind en zal je voor de kleine gennaker kiezen.

• André

50 m² doet mij wat klein aan. Ik zou kiezen voor 76 m². Wat eigenlijk belangrijker is, kies je voor een reacher (vlakke) of voor een runner (bolle). Je moet goed bepalen waar je hem voor wilt gebruiken. Maar in geval van een runner (dieper voor de wind) zou ik kiezen voor 76m².

• raptor

Voor een toer-reacher vertelde mijn zeilmaker dat dan ongeveer het totale aan de windse zeiloppervlak wordt aangehouden. Voor een runner wordt 25-30% meer aangehouden. Geheel is verder sterk afhankelijk van de boot en of er met eenboegspriet wordt gewerkt.

Pieter