tom-tom

• theo

Heeft iemand al eens een echte waterkaart op zijn tom-tom kunnen installeren?

Het apparaatje geeft op het water een mooi blauw veld aan en in de buurt van de wal kun je dat ook zien, echter zonder navigatietekens. Het zou toch leuk zijn als je op dat mooie kleurenscherm zou kunnen zien waar je uithangt en waar precies die verrekte bank begint.

• BJ

De tom-tom is primair voor navigatie op de weg. Voor op het water zijn er voldoende alternatieven varierend van plotters tot zaktelefoons of PDA's en zelfs de ouderwetse papieren kaart. Volgens mij heeft Garmin wel iets wat op de weg en op het water is te gebruiken maar die hebben van het begin af aan voor beide doeleinde apparaten ontwikkeld. Tom-tom kan maar een kaartsysteem aan en die producent levert geen waterkaart. Geen echte althans….

Enne…. een beetje bank heeft wel een boeitje, kwestie van opletten… ;)

• Marc

Inderdaad, daar kan je geen waterkaart op installeren. Maar er is wel een TomTom waterkaart te koop, voor , ca E 90.-. Hoe dat kan? Er wordt gebruik gemaakt van de POI-functie = ‘places of interest’. Er staat dan een POI markering waar die bank begint. Als voor jou genoeg is, dan is dat uitstekend. Persoonlijk heb ik liever een echt systeem voor op 't water.

• richard

Kijk eens op http://www.vaaratlas.nl/

Het schermvoorbeeld lijkt inderdaad op het gebruik van waypoints, maar je moet zelf maar eens kijken.

Een pda, of gewoon je pda telefoon met wm en ingebouwde gps is ook aardig als extra met de stentec kaarten. Goede waterkaarten en waterdichte gps lijken mij toch meer betrouwbaar.

Een ander heel goed alternatief is een garmin gps (bv de 60 of 72, deze zijn helemaal niet duur meer) in combinatie met de GBGC kaarten van www.filo.nlgeeft ook een goed beeld van je vaargebied en wordt vaker bijgewerkt dan de meeste hun papieren kaart bijwerken (op een enkeling na natuurlijk).

Succes met je zoektocht.

Groet,

Richard