2 comp schilderen

• raptor

Ik zou een kachel in de boot zetten en die lekker warm stoken. Staal neemt die warmte goed op en als de romp maar een paar graden warmer is dan de omgeving heb je nooit een condensprobleem. Ik heb wat afgeklooid met 2 comp en het nooit echt mooi strak gekregen. Met de roller bleef het wat sinasappel en met de kwast bleef je aanzetten zien. Tegenwoordig zijn er wel schuimrolletjes die goed tegen 2 comp kunnen (poly service) en daar kan je strakker mee werken dan met mohair. Ook is het zaaks om de 2 comp wat te verdunnen, ong 10%, dan vloeit het mooier uit. Op zich is 2 comp goedkoper dan 1 comp heb ik gemerkt. Ik smeerde 2 x zoveel 1 comp op mijn boot als 2 comp tewijl de literprijs niet veel scheelt. Bovendien verlies je met 2 comp maar 2-5% oplosmiddel en bij 1 comp verdampt er de helft. Wel is de damp van 2 comp erg giftig en werken onder een zeiltje waar de damp niet weg kan zou ik niet doen. Juist goed ventileren om niet een knetterende hoofdpijn over te houden. Overigens heeft sigma nu ook een 1 comp PU-verf die bijna net zo goed is als een 2 comp. Moeilijker te verwerken dan een 1 comp alkyd maar makkelijker dan ee 2 comp. Maar als je met 2 comp gaat werken moet je er vooral rekening mee houden dat jje niet achteraf nog iets bij moet werken. Dat blijf je verschrikkelijk goed zien. Verf aanbrengen met de kwast en narollen in verticale richting, iedere keer een halve meter, en er dan afblijven. Voor een 2e laag met tussenschuren dien je ruimschoots tijd te nemen, zeker 2 a 3 weken omdat anders de 1e laag opbrandt en je dus rimpels in je verfwerk krijgt. Tussenschuren gaat erg goed met scots-brite schuurdoeken die je op een vlakschuurder zet met een klittenband voet. Je ruwt wat op maar haalt er weinig verf af. Succes.

Pieter

• Sindbad

raptor schreef:

>

> Ik zou een kachel in de boot zetten en die lekker warm

> stoken. Staal neemt die warmte goed op en als de romp maar

> een paar graden warmer is dan de omgeving heb je nooit een

> condensprobleem. Ik heb wat afgeklooid met 2 comp en het

> nooit echt mooi strak gekregen. Met de roller bleef het wat

> sinasappel en met de kwast bleef je aanzetten zien.

> Tegenwoordig zijn er wel schuimrolletjes die goed tegen 2

> comp kunnen (poly service) en daar kan je strakker mee werken

> dan met mohair. Ook is het zaaks om de 2 comp wat te

> verdunnen, ong 10%, dan vloeit het mooier uit. Op zich is 2

> comp goedkoper dan 1 comp heb ik gemerkt. Ik smeerde 2 x

> zoveel 1 comp op mijn boot als 2 comp tewijl de literprijs

> niet veel scheelt. Bovendien verlies je met 2 comp maar 2-5%

> oplosmiddel en bij 1 comp verdampt er de helft. Wel is de

> damp van 2 comp erg giftig en werken onder een zeiltje waar

> de damp niet weg kan zou ik niet doen. Juist goed ventileren

> om niet een knetterende hoofdpijn over te houden. Overigens

> heeft sigma nu ook een 1 comp PU-verf die bijna net zo goed

> is als een 2 comp. Moeilijker te verwerken dan een 1 comp

> alkyd maar makkelijker dan ee 2 comp. Maar als je met 2 comp

> gaat werken moet je er vooral rekening mee houden dat jje

> niet achteraf nog iets bij moet werken. Dat blijf je

> verschrikkelijk goed zien. Verf aanbrengen met de kwast en

> narollen in verticale richting, iedere keer een halve meter,

> en er dan afblijven. Voor een 2e laag met tussenschuren dien

> je ruimschoots tijd te nemen, zeker 2 a 3 weken omdat anders

> de 1e laag opbrandt en je dus rimpels in je verfwerk krijgt.

> Tussenschuren gaat erg goed met scots-brite schuurdoeken die

> je op een vlakschuurder zet met een klittenband voet. Je ruwt

> wat op maar haalt er weinig verf af. Succes.

> Pieter

Awww, nog langer wachten… maar goede tips van je Pieter; ik zet 2 kacheltjes binnen denk ik > groot deel van de warmte zal door de patrijspoorten naar buiten gaan. Hopelijk warmt het staal genoeg op.

Van International kreeg ik nog de tip om Perfection Undercoat te gebruiken alvorens de deklaag erop aan te brengen. Het is ook nooit genoeg…

Mark, sterkte in de storm….

• herman

Wat betreft een goed kacheltje ,zou je eens bij Kniest moeten kijken .

De wallas op mijn boot ging stuk ,definitief.

Een nieuwe kost € 1300,-

Omdat ik dat niet zomaar van een boom kan plukken ,besloot ik voor de rest van het seizoen het parafinekacheltje van Kniest aan te schaffen .

Kost nog net geen € 50,-en verdient een design prijs .

Het afgelopen week-end geprobeerd .Verbluffend…snel warm ,geen stank ,je kan er een ketel water op koken ,beveiligd tegen omvallen ,geen vochtige warmte en zuinig .Brand 17 uur op volvermogen op 5 liter peut .

Voor die €1300 ,- voor een Wallas ,koop ik dus 26 van die kacheltjes.

Geen last meer van allerlei electronische storingen ,geen onderhoud,geen stroomgebruik .

Kortom…..een aanrader.

• marksvrijheid

en hoe zit het dan met de afvalgassen?

• herman

Ventileren,

Had je ook zelf kunnen bedenken.

• marksvrijheid

aha, wel heer, linke boel zeg maar, is nog een draadje aan gewijd…

• Sindbad

En ik denk dat mijn werfbaas niet blij gaat zijn als ik in onzer afwezigheid paraffinekacheltjes ga stoken in zijn loods…. Nog afgezien van de waterdamp die vrijkomt en dus weer condens op mijn verf.

Ik ga dus deze winter voor electrisch. En voor in het zeilseizoen voldoet mijn Wallas kook/kachel nog prima gelukkig. En voor als we aan walstroom liggen heb ik een klein 800 W caravan electrisch kacheltje. Was net geen tientje bij de Gamma en voor 1 Wallas koop je dus 130 van die kacheltjes. Of 5 voor 1 petroleum… kortom, het is appels en peren vergelijken.

• Evert Jan

Ik heb afgelopen zomer mijn nieuwe reling (2 keer 18 meter) volledig verwend met het door international aanbevolen 2 componenten systeem. Vooral die perfection undercoat is een hele goede van ze. Je kan daarmee de ondergrond echt mooi glad krijgen. De rest van de reling heb ik twee jaar geleden voor het laatst behandeld en die glimt nog als nieuw.Helaas moeten beide stukken nog wel een keer doordat het zwart niet helemaal dekt. Wat een rotwerk altijd reling verven.

Evert Jan

• joep

Als het je echt lukt, dan neem ik mijn pet voor je af. Met mijn supervaste hand en een gedegen voorbereiding heb ik er alles weer vanaf moeten halen en het overgelaten aan een echte schilder. 2-componenten blijft net als stucadoren een vak apart.