vaarbewijs of iets anders leuks voor de winter

• vakantieganger

De schipper des huizes wil een leuke winteractiviteit die ook met zeilen/varen te maken heeft. Ik stelde al een cursus motoronderhoud voor maar het moet liefst wel thuis op de bank kunnen :D Is vaarbewijs (I en A dan) leuk en nuttig? Of is TKN dan leuker? Ik heb zelf Marcom B dus een marifooncertificaat heeft hij niet meer nodig. Leuke ideen?

• marksvrijheid

wordt het een sinterklaascadeautje? en verder is het een kwestie van smaak, ik moet er niet aan denken in de winter vaarbewijzen oid te moeten bestuderen :) tkn is wel waardevoller dan vaarbewijs, tenzij je op een motorbootje wil varen die erg hard kan …

• BJ

Als jet het leuk vindt om op de vierkante millimeter te moeten navigeren dan is is TKN goed om te doen. Persoonlijk vind ik het totaal onzinnig maar dat zal ik niet hardop zeggen om een flamewar te voorkomen… :D

Maar waarom heeft hij geen marifoon en/of Marcom-B nodig? Stel dat jij overboord valt dan mag hij de KNRM niet eens oproepen… ;)

• vakantieganger

>>Maar waarom heeft hij geen marifoon en/of Marcom-B nodig? Stel dat jij overboord >>valt dan mag hij de KNRM niet eens oproepen…

Woehaha daar zeg je wat. Ik zal maar niet overboord vallen dan. Hoewel mijn aanwezigheid toch vast niet ophoudt als ik náást de boot lig in plaats van erop :D

Hmm navigeren op de vierkante millimeter is ook niet echt zijn ding. Hard varen in een motorboot ook niet echt geloof ik. Ik ga bij de ANWB eens in wat boekjes kijken.

• BJ

Schiemannen..?? :D

• marksvrijheid

haha, of een cursus naaien, kan hij zelf zijn zeilen checken en repareren.. je kunt ook een oud motorblok laten bezorgen met een handleiding, in en uitelkaar laten halen en niets overhouden :) kan ook in de huiskamer

• Paulus

… er is een ontsnappingsclausule als je overboord gaat: In noodgeval MOET hij de marifoon gebruiken, ook zonder diploma… lig je overboord, dan komt 'ie er dus niet vanaf door je na te roepen: “sorry schat, ik heb geen certificaat”!

Wat ik heel leerzaam vond was een meteocursus. Maakt de beleving van ‘het weer’ stukken interessanter. En motoronderhoud. In beide gevallen beter ‘live’ met de expert dan op de bank. Je leert meer en kan vragen stellen.

• vakantieganger

Meteo is ook een leuk idee. Waar kan je zulke dingen doen? Ik dacht ook nog aan een knopencursus. Kan hij eindelijk leren normale takelingen te maken :D Ik zoek verder. Meer suggesties zijn welkom.

• Paulus

Mijn tips op dat gebied:

www.zeezeilschool.nl

De degelijke aanpak liefst met diploma;

http://www.tedjansen.nl/

Prettig, praktijkgericht, vooral de meteo, is zelf zeiler.

http://www.shipshape.nl/index2.html

Prima motorcursus, Yanmar dedicated, met Volvo-aandacht maar ook geschikt voor andere merken

• hans

een suggestie heb ik nog,

ik ga overwinteren in Thailand en als je daar op zo'n marina over de steiger loopt word je regelmatig uitgenodigd om mee te varen

Ronduit walchelijk

Vorig jaar moest ik 3 keer mee

hoi

Hansvakantieganger schreef:

>

> Meteo is ook een leuk idee. Waar kan je zulke dingen doen? Ik

> dacht ook nog aan een knopencursus. Kan hij eindelijk leren

> normale takelingen te maken :D Ik zoek verder. Meer

> suggesties zijn welkom.