Onderlijk strekken

• Paulus

Ik heb op mijn 32 voeter zo'n mooi onderlijk met een boel slack erin zodat ik het grootzeil mooi kan laten bollen. Giek met de reeflijnen en ook een onderlijkstrekker er doorheen naar de mast en dan terug naar de kuip.

In deze constructie zit vrij veel wrijving, zodat ik geweld moet gebruiken om het onderlijk goed aan te trekken als het zeil vlakker moet.

Met mijn Cunningham hole ben ik nog primitiever: Laat het val wat zakken, loop naar de mast en haal een bandje door cunningham en onder de giek door en zet het val weer door. Werkt, maar bewerkelijk.

Hoe doen jullie dat?

• schieper

heb een 31 voeter. Mijn achtelijstrekker is vertraagd met een katrol. dwz er gaat een lijntje vanuit de kuip, via de mast de giek in. daar zit een katrol en het lijnteje komt weer terug de giek uit en naar de mast. vanuitd e katrol gaat een lijn door de giek naar het achterlijk. Zelfs met de vertraging moet ik het onderlijk met een lier op spanning brengen.

Cunningham: vanuit de kuip een lijntje naar de mastvoetomhoog door het cunnimgham oog en weer terug, vastgebonden op de mast. Ook deze trek ik met de lier strak. Ik begreep altijad dat je de gzval juist niet moet laten vieren omdat je daarmee het effect van de cunningham teniet doet. Als de wind wat harder wordt, trek ik de cunningham aan waardoor het voorlijk strakker word en er minder bolling in het zeil zit.

Leuk om te vermelden is dat ik pas verschil merk sinds ik een nieuw gz heb. Dan zie je de bolling echt verdwijnen en merk je dat metteen in helling en snelheid.

• Cor

Bij mij gaat het ook zwaar en ik moet ook de lier gebruiken. Bij het uitrollen van het zeil gaat het uittrekken rechtstreeks zelfs lichter dan door de vertragingen.

Bij mijn vorige boot gebruikte ik een neerhouder naar de mastvoet voor het aantrekken van het Cunninghamhole.

Cor

• JR

Mijn onderlijkstrekker gaat met een staaldraad-voorloop, via keerblok achterop de giek, de giek in. In de giek zitten 2 blokjes, voor een 1:4 vertraging. Bij het lummelbeslag komt de lijn weer tevoorschijn en gaat via de mastvoet naar de kuip. Zonder druk in het zeil kan ik het onderlijk op de hand doorzetten. Met winddruk in het zeil, heb ik een vallier nodig.

Toen ik de boot kocht, zat er een 1:2 vertraging op, die je op de hand, halverwege de giek moest aantrekken. Onmogelijk. Overigens scheelt het een slok op een borrel om de zeilgroef (aan het begin van het seizoen) goed schoon te maken en in te spuiten met Sailkote.

Val vieren om Cunningham door te zetten is als een paard achter de wagen spannen. Je bent dan een mini-rifje aan het leggen, ipv de spanning op je voorlijk te verhogen. Daarvoor is het Cunningham-hole bedoeld. GZ voor gemiddelde wind hijsen (tot markeringstreep bij de masttop) en als door toenemende wind de bolling te ver naar achter dreigt te schuiven, dit corrigeren door via het Cunningham-oog de voorlijkspanning te verhogen.

• Paulus

Helder. Dank je! Wat voor constructie gebruik jij om de cunningham aan te sjorren?

• JR

Schrijffoutje halverwege. Er had moeten staan: Daarvoor is het Cunningham-hole NIET bedoeld. (Niet bedoeld om mini-rif te steken, maar wel om voorlijkspanning op te voeren en daarmee de bolling naar voren te trekken).

Hoe ik dat doe? Uhhhhhhhh …….. eigenlijk niet meer. Bij een eerdere boot had ik een lijntje vanaf de mastvoet via het Cunnigham-oog van de een naar de andere kant van het zeil lopen. Aan de andere kant zat een takeltje, vanaf de mastvoet, waarmee ik het lijntje kon aantrekken. Heel simpel, maar werkte prima. Mijn huidige boot heeft de vallen naar lieren op het kajuitdak geleid en zet ik vanuit de kuip, met de lier, het GZ-val door, als ik er meer spanning op wil hebben. Dit is natuurlijk niet echt de goede methode, want daarmee trek je de hele top van het zeil omhoog en komt er ook meer spanning op het achterlijk (en dat wil je juist ‘openen’ met meer wind).

Maar ik moet dus bekennen dat ik het oog tegenwoordig eigenlijk niet meer gebruik. Mijn nog niet zo oude GZ behoudt aardig haar vorm en als het nodig is steek ik makkelijk een rif, omdat ook de smeerrepen naar achter komen.

• Paulus

Weer een hoop geleerd. Ik ga morgen met 2bt eens effe lekker mijn cunningham hole dichtzetten. Dank allen!

• marksvrijheid

zal ie toch niet beter van gaan varen ;) met 2bf lekker van die plooien erin, da's beter

• Sven Heesterman

Maaruh, is met de lier de spanning verhogen en dan even de schoot los en weer aan niet voldoende om de weerstand op het lijketouw te lossen?

• Paulus

Maar hij LIEP toch lekker dit weekend…. Buitenom van Vlieland naar Den Helder… stroom mee, wind OK… echt heeeeeel lekker gevaren! Nee, inderdaad maar van de cunningham afgebleven…. Ik kwam wel iemand gereefd tegen bij 3-4 bft… was jij dat?