Compromis 888

• raini

Beste zeilvrienden,

Destijds had ik advies gevraag over de te volgen route van Willemstad naar Harderwijk met de Compromis 888, mijn zoon heeft tijdens mijn vakantie de boot opgehaald en deze over zee naar ijmuiden gevaren waarna ik aan boord ben gestapt en verder gezamenlijk de route naar Harderwijk hebben vervolgd. Inmiddels ligt ze keurig in de box. nogmaals bedankt voor alle goede adviezen. Echter de vragen beginnen nu pas, want er moet het een en ander aan de boot gebeuren. Ikzelf wil graag de blauwe plastic ramen vervangen voor aluminium, maar ben bang dat de blauwe rand die er zit er beschadigd en niet meer mooi is te corrigeren zodat het resultaat niet bevredigend wordt. Is er iemand die dit al eens heeft gedaan en wellicht advies kan geven.

Verder ga ik de houten bekleding in de kuipop de bakskisten vervangen voor kunstof, wat eigenlijk haast niet te onderscheiden is van hout. heeft iemand dit al eens gedaan, en gaan het hout makkelijk van de kisten af?

Verder wil ik de mast er van de winter af laten halen en lijnen e.d. vervangen.

Waar laat je de mast op rusten aan boord? zijn hier voorbeelden van te vinden?, en op welke wijze, de lijnen lopen in de mast ga je die vernieuwen.

maak je de nieuwe aan de oude vast of zijn er foefjes voor.

Als laatste, dan kan ik voorlopig even aan de gang, wil ik de spoelbakken vervangen voor roestvrijstaal. echter de bakken die er nu in zitten rusten op een houten aanrechtblad, wat volgens mij niet zo makkelijk is te verwijderen. Heeft iemand hier ervaring mee, en kan je een aanrechtblad (volgens mij teak) ligt opschuren en aflakken met een waterwerende lak?

Nou ik hoop op wat reacties zodat ik aan het werk kan gaan.

gr.

Raini

• Sven Heesterman

Ik heb afgelopen zomer een kurkdek geplaatst. Ik weet niet welk kunststof je gaat gebruiken maar misschien is de werkwijze hetzelfde.

Verkijk je niet op een dergelijke klus. Nee, het oude hout gaat er niet makkelijk af. Maar waarschijnlijk wel makkelijker dan het bij mij ging.

Foto's van het proces op:

http://houtenbootjes.nl/?q=image/tid/13

blog via:

http://houtenbootjes.nl/?q=blog/2

Algemene tip:

Je hebt al een grote lijst met wensen. Prioriteer ze en vergeet de helft. Gezien de manier waarop je de vragen stelt ga je een steile leercurve krijgen. Als je meteen alles wil doen dan gaat je boot in het voorjaar waarschijnlijk niet het water in omdat je dan nog lang niet klaar bent. Door het werk een beetje in te dammen zal je er meer van genieten! (Ben net zelf te water gegaan na 9 1/2 maand werken)

• Cor

Sven,

Fijn dat je weer terug bent.

Cor

• JB

Wat betreft de mast:

Ik heb gewoon een (horizontaal) balkje voorop de preekstoel vastgebonden. Bij de hekstoel heb ik ook een houten constructie in de vorm van een letter n die ik aan de hekstoel vastzet (de poten van de n dus) met touw.

Deze moet op een hoogte komen dat de mast niet de mastvoet oid raakt.

Vervolgens in het midden nog een steuntje voor het doorbuigen.

De mast bind ik dus gewoon vast op deze 2 steunen. Blijft door gewicht prima liggen.

Vrij simpel dus.

John

• AM

Heel simpel, bij de compromisclub zijn veel leden met een C-888.

Daar kun je de nodige back up krijgen

Succes DW