vervolg aanschaf BB

• Frans

Hallo,

O.a. naar aanleiding van de antwoorden over de aanschaf van een nieuwe BB motor ga ik inderdaad voor kwaliteit en het dealernetwerk, het wordt een yamaha met High Trust.

Twijfel alleen welke versie ik moet nemen, kan kiezen tussen 8 en 9,9 pk.

de Boot is 7 meter lang en is een kimkieler.

Vaargomgeving zal het waddengebied worden.

Wil hierbij iedereen nog bedanken voor de adviezen die gegeven zijn in mijn vorige vraag.

• raptor

Ik dacht dat de 9,9 en de 15 pk hetzelfde blok hebben. De 8 pk zal wel een lichter blok hebben. In pricipe heb je aan 8 pk genoeg als je boot minder dan 1,6 ton weegt en gewicht aan de staart van je boot vertrimt erg, dus hoe lichter hoe beter.

Pieter

• Alex

Beide motoren volstaan. Yanmar is een betrouwbaar merk. Een miskoop zul je niet doen. Mijn eerste voorkeur zou de wat sterkere motor van 9,9 pk hebben, tenzij het een groot prijsverschil is.

• Tonijn

Gaat het om de 8pk viertakt en de 9.9 tweetakt?

Wegen beide evenveel (45 kg), maar de 9.9 heeft beduidend meer in zijn mars!

Ook van verbruik helaas… daar is de 8 pk dan weer een echte zuinigheidskampioen.

Ga van 5 pk per ton uit en je zit ruim.

• frank

ik dacht dat tweetakt niet meer verkocht zou worden?

Mijn ervaring is dat een 9.9 niet te tillen is alleen, en een 8pk wel. Vrij groot verschil. Lichtere motor lijkt me a) handiger en b) lekkerder zeilen