Snelle gladde onderwaterverf

  • Matthijs

    Voor mijn boot zoek in een zeer gladde onderwaterverf. Boot staat altijd op trailer en wordt alleen gebruikt voor wedstrijden. Nu zit er een zelfslijpende antifouling op maar deze is veel te ruw. Belangrijk is zo min mogelijk weerstand.

    Wat kan ik het beste erop smeren?

  • Joop

    Hoi Matthijs,

    Maakt eigenlijk niet zo veel uit wat je er onder smeert .Probeer alle oneffeheden eruit te krijgen ,ook je roer en kiel / zwaard.

    Gebruik wel de juiste materialen wat hecht op polyester , staal etc. .{ Vermeldt dat eerst eens.}

    Na het verfen, lakken van je onderwaterschip , kan je met waterproof korrel 1000 of nog fijner gaan slijpen in de vaarrichting van je boot, ook je roerblad, zwaard of kiel .

    Na het varen wel weer met schoon leiding water afspoelen, een vettige romp wordt ook trager, dus geen wash gebruiken.

    Het kan vwel veel uitmaken in bootsnelheid als er allemaal mossels of wat dan ook aangroeid. Als je onderwaterschip in orde is ligt het hier in ieder geval niet aan .

    Grt,Joop

  • richard

    Matthijs schreef:

    >

    > Boot > staat altijd op trailer en wordt alleen gebruikt voor wedstrijden.

    > Wat kan ik het beste erop smeren?

    Eigenlijk hoeft er niets onder, zoals gezegd is een gladde romp het beste. Misschien zou je de zwembroek van Pieter er onder kunnen spannen.

  • raptor

    een zelfslijper op een trailerboot is niet erg goed. Beter een harde AF erop of helemaal geen AF want het heeft geen tijd om aan te groeien. Top-speed graphiet of een harde AF erop en naschuren met 400 als hij hard is.

    Pieter

  • Matthijs

    Bedankt voor de (serieuze) reacties.

    Het gaat om een polyester open zeilboot van 6,0 m op trailer

    Op het onderwaterschip zit nu zelfslijpende antifouling. Daaronder epoxy tie-coat (hechtlaag) en daaronder groen gekleurde gelcoat ( vroeger verkleurd door brons bottom). De Tiecoat en antifouling laat op sommige plekken los waardoor de gelcoat in het zicht is.

    De kiel is van gietstaal, is 2 jaar geleden 8 laags in de epoxy gezet (epifanes) met daaroverheen Tie-coat en zelfslijpende antifouling. Op de kiel hecht de antifouling wel op de hechtlaag.

    Ik ben nu op zoek naar een ultragladde onderwatercoating of antfouling. Eventueel na aanbrengen polijsten met 1000. Heb gehoord dat Interbnational VC17 een erg glad resultaat geeft. Kleven hier nadelen aan of is dit precies wat ik zoek?

    Alvast bedankt voor de reacties

  • Joop

    Hoi Matthijs,

    Waar kies jij voor ?? Een goede basis voor de hechting van je nieuwe onderwaterverf, of snel klaar en smeren maar??

    Ik zou voor het eerste kiezen, back to basic , de tiecoat en antifouling zo veel als mogelijk eraf zien te schuren, mag best met grof schuurpapier, maar eindigen met fijnder papier ,jij bepaalt uiteindelijk wanneer het nieuwe product erop gaat.

    Goed ontvetten , ook tussen de schuurlagen af en toe eens ontvetten . Dit is nou het geen wat de meeste mensen vergeten, je schuurt het vet als het ware er weer in terug, is geen goede basis voor een goede hechting Na alles verwijderd te hebben laat de romp goed drogen, kan wel eens een halfjaar of meer duren , dus naar binnen ,een goed geventileerde stalling vinden.

    In een dubbelle bodem zit meestal vocht ,luchtkasten idem , openen het vocht moet eruit kunnen .

    Ik kan nog wel even doorgaan , maar je kan hier zelf veel over vinden op internet.

    Geduld hebben is het meest belangrijkste , die vc17 international laat uiteindelijk ook los mocht de basis niet goed wezen .

    Succes ermee ,

    grt Joop

  • Jaan

    Snelle gladde verf?

    Ik denk dat je het hier niet bij het rechte eind hebt.

    In de jaren vijftig moest ik mijn vriend telkens helpen bij het opruwen van het vlak van de 16-kwadraat van zijn vader.

    Zijn vader was een van de betere zeilers in die klasse en dat was een van zijn geheimen.

    Indien mogelijk werd in de ochtend van de wedstrijddag en anders de dag er voor de boot uit het water gehesen en waren we uren aan het schuren met ‘waterproof’ met een bepaalde korrel.

    De verf die destijds gebruikt werd was ‘brons-bottom’.

    Opruwen was zijn geheim en zeer begrijpelijk, want dan blijft het water niet ‘plakken’ aan de boot!!

    Suc6 met schuren.