Rolgroot of conventioneel grootzeil

• Petro

Wij zijn echte mooiweerzeilers, hebben zojuist onze nieuwe Beneteau Ocenis 31 besteld voor aflevering maart/april 2009. Na het hele optielijstje doorgespit te hebben blijft voor mij met 15 jaar zeilervaring met een conventioneel grootzeil nog steeds één vraag onbeantwoord. Moeten we wel of geen rolgrootzeil nemen.

Wie deeld er mij zijn ervaring met deze twee varianten.

Petro

• Sindbad

Petro schreef:

>

> Wij zijn echte mooiweerzeilers, hebben zojuist onze nieuwe

> Beneteau Ocenis 31 besteld voor aflevering maart/april 2009.

> Na het hele optielijstje doorgespit te hebben blijft voor mij

> met 15 jaar zeilervaring met een conventioneel grootzeil nog

> steeds één vraag onbeantwoord. Moeten we wel of geen

> rolgrootzeil nemen.

>

> Wie deeld er mij zijn ervaring met deze twee varianten.

>

> Petro

Volgens mij zijn rolgrootzeilen voor mooiweerzeilers.

Dat is het voor de hand liggende antwoord. Helaas voor de mooiweerzeilers is het ook wel eens niet zo mooi weer, en gebeurt dat ook wel eens onderweg (dat wil zeggen, ondervaart, eigenlijk). En dan baal je als je rolgrootzeil om wat voor reden dan ook niet goed wil inrollen, en je dus met een niet te reven grootzeil zit.

Dus hoe veilig wil je 't hebben?

Over de vorm (snit) van het zeil zuillen we het maar niet hebben.

Maar ik vertel je niets nieuws denk ik, eigenlijk?

Ben benieuwd naar je keuze.

• Petro

Toen wij in 2001 onze Jeanneau kochten werd het stellig afgeraden, maar is deze techniek (net als de rolfok) niet wat verder ontwikkeld? Ik zie steeds meer nieuwe en jonge schepen varen met een rolgrootzeil. Is het alleen mooier in de haven?

• richard

Petro schreef:

>

> Ik zie steeds meer nieuwe en jonge schepen varen met een rolgrootzeil. Is het alleen mooier in de haven?

Ik zie steeds meer nieuwe en jonge schepen varen met alleen de genua. Dan maakt het helemaal niet meer uit welk type grootzeil je hebt en kun je hem dan beter helemaal weglaten, scheelt ook weer in de kosten voor grootzeil, giek en overloop.

• Andre

Ik ben zelf voorstander van conventioneel.

Maar als ik om me heen kijk, lijken de technieken (ook de snit) verbeterd. Het hangt wel af van zeilmaker. de meeste hele berg nassi's (hallberg rassy) hebben best redelijke rolgrootzeilen. de bavjes standaar neit (ligt aan de prijs van de zeilmaker).

Ook zullen de systemen meer betrouwbaar zijn. Voor toeren zou ik doen wat mijn hart me ingeeft.

• hans

Weer dezelfde discussie????????.

ik vaar intussen al 38.000 mijl met een rolgrootzeil, gemaakt door Karat in Frankrijk met rolsysteem van Goyot. Nog nooit een probleem gehad en bijna altijd tussen zuid Portugal en Stokholm getoerd. Inderdaad je loopt iets minder hoog aan de wind en ik denk soms wel eens iets minder snel maar dat zijn maar marges. Wie vaart er overigens graag zo hoog mogelijk aan de wind

Vaar meestal alleen en dan ik het ideaal vanuit de kuip bedienbaar.

Haven binnen varen, binnen 5 minuten zijn de zeilen binnen gerold, het dek is vrij

Als je altijd wedstrijd zeilt geloof ik inderdaad dat een conventioneel zeil beter is ben je zoals ik echt toerzeiler geworden dan zie ik alleen maar voordelen. Hoewel ik ook al wel weer wedstrijdzeilers met losse broek heb zien varen ( lange afstand ) omdat dit dan bij die koers beter was.

Reven is bijv. een questie van een enkele minuut vanuit de kuip te regelen zonder risicovolle escapades bij de mast.

• BJ

Zo te lezen is het bij jou altijd goed gegaan en dan kan ik me goed voorstellen dat je enthousiast bent en dit een non-discussie vindt. Maar ik heb hier in Nederland al meer dan eens een lichtelijk in paniek zijnde zeiler zien emmeren met een zeil wat niet meer wilde inrollen. Puur gevoelsmatig gaat mijn voorkeur daarom ook uit naar een conventioneel zeil.

• Paulus

Rolvoorzeilen hebben ook zo hun voors en tegens. Toch vaart nu bijna iedereen ermee en hebben de zeilmakers trucendozen opengetrokken om een redelijke snit te handhaven als je een stukje inrolt. Dat kan deels ook met rolgrootzeilen. Ik zou er daarom nooit een ‘zomaar’ een met de boot meegeleverd willen krijgen, maar altijd met de zeilmaker willen praten over hoe het optimaal te maken is.

Dan blijft er nog het feit dat het je een verhoogd gewicht in de mast oplevert en de mogelijkheid van vastlopen (hoe werkt dat mechanisme over 10 jaar?).

Zelf vaar ik veel op het Wad en dan wil je wel degelijk vaak ‘knijpen’ om een geultje nét bezeild te krijgen. Ik wil dus een super gesneden zeil en ik denk dus niet over een rolgrootzeil, maar kan me voorstellen (toerzeilen op zee) dat je als je een betrouwbaar spulletje in huis haalt er wél over denkt…

• Cor

Wij hebben ervaring zowel met een met een conventioneel horizontaal doorgelat grootzeil als met een verticaal doorgelat rolgrootzeil. Dit bij een zelfde boot. Beneden de drie Bf. Is een conventioneel zeil wat groter en door zijn betere snit in het voordeel. Daar boven kan een verticaal doorgelat rolgrootzeil zich uitstekend meten met een conventioneel grootzeil. Ook gereefd staat dit zeil mooi. Voor ons was de keus niet moeilijk. Mijn vrouw kan nu het grootzeil van uit de kuip bedienen en geen gedonder met opbinden en de huik. Voor een zeil beneden de 20- 25 m2 zou ik kiezen voor een horizontaal doorgelat conventioneel zeil. Daar boven als het mogelijk is een verticaal doorgelat grootzeil.

Een on-gelat rolzeil? nee.

Cor

• Petro

Bedankt voor de reacties, vooral de reactie van Hans vind ik erg fijn. Het word nl een Goyot. En de andere reactie waren natuurlijk ook zeer zinvol. Hoeveel wedstrijdzeilers kennen we in Nederland. We hebben juist beslist om i.p.v. de Oceanis 34 een 31 te nemen om het comfort en handelbaarheid en die dan ook full option te nemen. De enige vraag die ik had was het rolzeil, dit omdat ik hier geen ervaring mee heb. Maar gezien de reacties lijkt het me gezien het comfort een perfecte optie, we zijn immers maar met zijn tweeën en heb weinig zin om het weekend met mensen aan boord te moeten zijn.