roestplekken

• dolfijn

Sinds een maand hebben wij (mijn man en ik)een stalen kajuitboot gekocht.De vorige eigenaar had geen tijd meer om het interieur van de boot af te bouwen.Dat is nu dus onze taak. Nu is het zo dat tegen het stalen plafond (wat dus nog niet is afgebouwd)veel roestvlekjes zijn ontstaan door condens.Wij willen het plafond en de wanden bekleden met isoship (isolatiemateriaal) en het plafond daarna betimmeren met schrootjes.

Mijn vraag: moet ik voordat het isolatiemateriaal wordt aangebracht het plafond in de menie zetten of in de hammerite om verdere roestplekken te voorkomen.

b.v.d.

• Jan

Op onderstaande site kan je een aantal goede tips vinden die je kunnen helpen bij het opknappen van de boot en in het bijzonder het behandelen van een stalen boot.

http://members.lycos.nl/kaapfalga/

• Sindbad

dolfijn schreef:

> Mijn vraag: moet ik voordat het isolatiemateriaal wordt

> aangebracht het plafond in de menie zetten of in de hammerite

> om verdere roestplekken te voorkomen.

>

>

> b.v.d.

Ik zou het wel stevig aanpakken. Ben er nu zelf mee bezig; alleen al het weten dat er roest zit en dat dat doorgaat op een plek die je niet kunt zien is niet prettig lijkt me.

Kaal halen dus, behandelen met anti-roest (fosforzuur?) van bijv. International, en/of Hammerite. Ik gebruik zelf na anti-roest 2 comp. epoxy verf.

Dan evt. bedrading goed nakijken, isoleren en aftimmeren.

Veel succes!

groet

Pieter

• Pit

Heb goede ervaringen met:

- roest verwijderen

- plekken insmeren met Owatrol CIP

- 2 componenten primer

- 2 componenten coating

- afwerken

Succes!

PS: goed ontvetten!

• Martijn

En wat ontzettend belangrijk is, ná al je werk van ontroesten, verven en nieuwe isolatie en bekleding aanbrengen is ventileren, ventileren en nog eens ventileren. Zomer en winter. Zorg voor goede ventilatie roostertjes in de kajuitdeurtjes en zorg dat je dak ventilatie altijd open staat. Ik doe dat al jaren en je merkt het doordat de boot eigenlijk altijd fris ruikt van binnen.

• Sindbad

Martijn schreef:

>

> zorg dat je dak ventilatie altijd open

> staat. Ik doe dat al jaren en je merkt het doordat de boot

> eigenlijk altijd fris ruikt van binnen.

Het zijn net mensen he…:)