onderlijk

• kees

kan iemand mij vertellen waarom tegenwordig de zeilen vaak geen broek meer hebben in het onderlijk ze staan nu allemaal los ,wat is het voordeel daarvan ?

• JR

Rolgrootzeilen hebben het, omdat je anders het zeil niet de mast in kunt rollen. Je ziet het tegenwoordig ook weer meer bij andere tuigages, omdat je daarmee makkelijker met de bolling in de onderste helft van je GZ kunt spelen.

• schieper

En je kan je reeftouwen (reefknutels?) om het zeil slaan en niet om de giek waardoor de kans op schade kleiner is. Inslaande golven lopen makkelijker weg.

• richard

nadeel is dat er meer luchtstroom via het onderlijk lekt. Met een vaste broek heb je iets meer rendement van het oppervlak van het zeil. Bij sommige (oudere) zeilschepen zie je een platte doosvormige giek on dit effect nog te versterken.

• JR

De zgn “eindplaat”. Nog oudere schepen varen allemaal met ‘losse broek’ (botters, aken, tjalken etc)

• raptor

Zeilmaker heeft bij mijn doorgelatte zeil een bol stuk aan de onderkant gemaakt waardoor er toch een stuk eindplaatwerking blijft. Losse broek is iets beter trimbaar maar effect bij een doorgelat zeil is minimaal, daar de latten de bolling bepalen. Grootste voordeel is snel op en aftuigen daar je geen zeil aan de giek hoeft te maken, wat met een doorgelat zeil schier onmogelijk is. Giek kan ook lekker licht zijn omdat er geen geul in hoeft.

Pieter

• kees

bedankt voor de info mannen .ik wilde de schaar al inzetten maar nu toch maar niet