uithouder Albin Cumulus

  • Arjan

    Tijdens een reis naar Engeland vorig jaar kreeg ik op de River Orwell een balk in de schroef. De schroefas was krom en de uithouder van de schoefas was behoorlijk beschadigd: het polyester was deels los van het brons van de uithouder.

    De schroefas is inmiddels vernieuwd, maar de taxateur van mijn verzekeraar achtte reparatie van de uithouder niet noodzakelijk; het zou slechts gaan om een “cosmetische behandeling”.

    Nu het schip op de wal ligt, om de “cosmetische behandeling” te ondergaan, krijg ik opeens een ander verhaal te horen van de reparateur. De “cosmetische behandeling” is volstrekt onvoldoende en er is een grondige constructieve ingreep nodig. Kosten niet € 400,-, zoals eerder getaxeerd, maar € 3500,-!!! En …. het is geen verzekeringswerk, maar rekening-man, want het probleem is geen gevolg van de balk in de schroef, maar een ‘gebrek’ aan de Albin Cumulus, dat door de botsing alleen maar zichtbaar geworden is.

    Een héél, héél raar verhaal, lijkt me. Vandaar mijn vraag: zijn er mensen met een Albin die op de hoogte zijn van technische problemen met de uithouder voor de schroefas? Ik had juist de indruk dat boten van ontwerper Peter Norlin technisch vrijwel onovertroffen zijn!?

    Graag goede of slechte ervaringen met de uithouder van de Albin.

  • raptor

    gewoon claimen bij verzekering. Reparateur is expert en niet verzekeringsneus. Evt voor de verzekeringskamer brengen.

    Pieter

  • BJ

    Wel eens geprobeerd, ruzie maken met een verzekeraar?? Over het algemeen is dat redelijk kansloos… :( Wat nog wel eens wil werken is overstappen naar een ander als ze niet willen uitkeren maar een verzekeringskamer is niet haalbaar. Verzekeraars hebben een lange, hele lange adem en ze kunnen zo'n zaak jaren rekken.

    Maar het lijk me idd zinvol om de geconstateerde schade van de reparateur aan de verzekeraar door te geven en alsnog te claimen.

  • Frank uit Frankrijk

    Ruzie maken heeft inderdaad geen zin. Wat wel zin heeft is een contra-expertise uit laten voeren ( die expert staat dus aan jouw zijde ). Als die het met je eens is, kun je zijn rapport aan de verzekeraar voor leggen. Vaak hebben die experts ook al direct contact met elkaar zodat de verzekeraar in geval van jouw gelijk direct de bevindingen van de contra-expertise overneemt. En dus gewoon uitkeert.

    In het ergste geval ben je de kosten van de contra-expertise kwijt ( enkele honderden euros schat ik ), maar als jij gelijk hebt wordt ook de contra-expertise door de verzekeraar terugbetaald.

    Heb je trouwens evt niet een rechtsbijstand verzekering?

  • JR

    Een briefje naar de Raad van Toezicht op het Schadeverzekeringsbedrijf was voor mij (inmiddels een flink aantal jaren geleden), bij weigerig uit te keren bij een motorongeval, voldoende om direct tot betaling over te gaan. Het dossier speelde inmiddels meer dan een jaar. Ik heb later het hele dossier gezien: de Raad van Toezicht heeft niets meer gedaan dan de verzekeringsmij in kennis gesteld dat zij een brief van mij ontvangen hadden. De verzekeringsmij heeft dezelfde dag nog (!!!) dat zij de melding van de Raad van Toezicht kregen, de schade aan mij vergoed. Ze zijn dus erg bang voor die Raad.

    Ik heb het adres niet meer, maar volgens mij zat het ergens in Den Haag.

  • marc

    Dag Arjan,

    ik heb een cumulus gekocht waar de uithouder van los zat. Dit kwam aan het licht bij de keuring. Dus waarschijnlijk zit het in de constructie. Je zou de vraag op het zweedse forum kunnen stellen.Mijn boot komt overigens uit de VS.

    mvg

    Marc