Tijdens een reis naar Engeland vorig jaar kreeg ik op de River Orwell een balk in de schroef. De schroefas was krom en de uithouder van de schoefas was behoorlijk beschadigd: het polyester was deels los van het brons van de uithouder.
De schroefas is inmiddels vernieuwd, maar de taxateur van mijn verzekeraar achtte reparatie van de uithouder niet noodzakelijk; het zou slechts gaan om een “cosmetische behandeling”.
Nu het schip op de wal ligt, om de “cosmetische behandeling” te ondergaan, krijg ik opeens een ander verhaal te horen van de reparateur. De “cosmetische behandeling” is volstrekt onvoldoende en er is een grondige constructieve ingreep nodig. Kosten niet € 400,-, zoals eerder getaxeerd, maar € 3500,-!!! En …. het is geen verzekeringswerk, maar rekening-man, want het probleem is geen gevolg van de balk in de schroef, maar een ‘gebrek’ aan de Albin Cumulus, dat door de botsing alleen maar zichtbaar geworden is.
Een héél, héél raar verhaal, lijkt me. Vandaar mijn vraag: zijn er mensen met een Albin die op de hoogte zijn van technische problemen met de uithouder voor de schroefas? Ik had juist de indruk dat boten van ontwerper Peter Norlin technisch vrijwel onovertroffen zijn!?
Graag goede of slechte ervaringen met de uithouder van de Albin.