HOERA

  • zeeschuim

    Hoera

    Hoera,Ik ben vandaag geslaagd met 55 en 46 punten voor vaarbewijs vba , want zo heet dat op de site van Vamex.nl, vorige week nog opgeweest en op een vreselijke manier afgegaan op vb1 (zo heet dat op Vamex.nl) Ik was in de veronderstelling dat je je moest opgeven voor vaarbewijs 1 en dat je dan na goed gevolg direkt door kon stomen naar vb2.

    Fout!! Je had je moeten opgeven voor vba want dat is vb1 en vb2 in examen, dat snap toch een kind, nouw ik dus niet en zodoende alleen vb1, nog een poging gedaan om het daar ter plekke te regelen om toch vb1 en vb2 ineens te doen, maar de door Vamex ingehuurde pennenlikker was onverbiddelijk, en trouwens vba zat niet in zijn computer, en het was technisch onmogelijk.

    In een tijd waarbij wetenschappers onder het meer van Geneve ons watersporters en de hele beschaving in een oogwenk kunnen laten verdwijnen door een wormhole , zijn ze bij Vamex niet in staat om de vragen van vb2 op het computerscherm te toveren als dat niet 7 dagen van te voren is aangegeven en na betaling van 75 eurootjes.

    Het leed van de eerste dag was met geen pen te beschrijven,nog nooit gehoord van een gele ruit voor twaalf passagiers en nu 49 jaar oud , als twaalfjarige begonnen met zeilen met een vriendje die een piraatje van zijn vader had gekregen.

    We gingen de Mooie Nel bij Spaarndam op , en zo avontuurde we helemaal naar Penningsveer en weer terug naar Spaarndam, ongeveer vergelijkbaar met een tocht met een zeiljachtje van tien meter naar de Faroer in begin januarie.

    De ziekte met de symtomen dat je alleen maar op het water wilt verblijven bracht mij als 21 jarige naar de Visserijschool in Ijmuiden waar het magische TKN werd onderwezen , ik zoog alle nautische informatie op als een spons, en slaagde cum laude.

    Daarna het Marifoon certificaat, en hup op naar de hogere Zeevaartschool van Amsterdam om gelijk maar de hoogverheven kunst van het navigeren op onze hemellichachamen mezelf eigen te maken.

    Zo gingen er jaren voorbij, met mooie tochten over zee naar mooie oorden, tot ik vijf jaar geleden een soort Boston Whaler met 50pk aanschafte voor mijn werk.

    Ik heb een Jachtservice bedrijf in Lelystad-Haven en zit dus op het Markermeer, dus volgens onze regelneven heb ik nodig om naar mijn klantjes in de haven te varen, VAARBEWIJS 2.

    Oke denk ik….., er is een regel om het TKN certificaat om te zetten naar vb2 dus ik daarmee aan de slag. Dan treed de commerciele kassa van onze watersportverbonden in werking, met als conclusie, nee uw TKN certificaat is verouderd en mag hooguit 4 jaar oud zijn.

    Dus afgelopen week kromgebogen over blauwe kegels en gele ruiten plus bijbehorende flitslichten in de Sardijngeul en het Pannerdse kanaal en niet te vergeten de Eemsmonding met als gevolg dat ik nu eventueel zonder enige praktijkervaring met een of andere oude spits van een metertje of veertig alle Nederlandse binnenwateren onveilig mag maken.

  • Mysteruous Lion

    Gefeliciteerd met het vaarbewijs.

    Wordt er ook aangegeven hoever motorboten, zeilboten en beroepsvaart bij elkaar vandaan dienen te blijven voor plezierig varen?

  • Andre

    Ver genoeg om geen nare strepen op de romp te krijgen

  • freebird

    Gefeliciteerd Cees!

  • zeeschuim

    bedankt Jaap