SW- cijfer Etap 26i

• Tieken

Beste watersporters.

Als eens eerder hier een oproepje geplaatst. Wie weet het SW- cijfer voor een Etap 26i met tandemkiel en vaste schroef. Als ik nu een wedstrijdje zeil met de vereniging waar ik lid van ben wordt een SW aangehouden van 105. Deze is volgens mij van een standaard Etap 26i met diepe kiel en roer.

Alvast bedankt.

• Piet

Het SW cijfer voor de Etap 26 i met tandemkiel is dit jaar aangepast naar 108.

Na het invullen van het SW handicap evaluatie formulier van sailsupport kreeg ik een mail met dit nieuwe SW cijfer.

Piet

• Tieken

Hartelijk bedankt voor uw reactie ik zal dit doorgeven aan de wedstrijdcommissie binnen onze vereniging

• Piet

Graag gedaan .

Advies, schaf een high aspect fok aan (115%) 10,7m dan doe je weer leuk mee

met de verenigings wedstrijd.

Piet.

• Tieken

Hoi Piet.

Die fok heb ik al net zoals een genakker. Het is heerlijk zeilen met een Etap 26i, alleen je moet snel reven om hem goed in de hand te houden. Omdat je tijdens wedstrijden toch iets verder gaat dan bij een toertochtje heb ik toch vaak teveel zeil staan. Bij windkracht 5 met enkel rif en HA- fok heeft de boot toch de neiging om uit het roer te lopen waardoor er zwaar aan het roer gehangen dient te worden en de rem er eigenlijk opgaat.

Heb jij deze ervaring ook?

Groeten Stefan

• Piet

Beste Stefan

Inderdaad veel druk op je roer, met windkracht 5 en deze zeilvoering.Mijn ervaring is om de grootschoot overloop helemaal naar lij te zetten,dan verdwijnt de druk op je roer en je snelheid neemt toe.

Blijft er toch nog druk op je roer ,dan de keerfok er op.

Gr. Piet

• Tieken

Blijft altijd wel leuk dat spelen met de zeilen. Moet wel zeggen dat ik de Etap 26i een heel prettig schip vindt. Afgelopen zomer met windkracht 6 tegen de wind opgebokst bij de Rotterdamsehoek met dubbel gereefd grootzeil en de HA- fok. Heb me nooit onveilig gevoeld, en inderdaad de overloop naar lij en het grootzeil bovenin laten lozen helpt.

Bedankt voor je reacties.

Stefan