oud zeiljachtje varen

• Frank uit Frankrijk

Na mijn eerdere vragen aan jullie alvorens een gebruikte boot te kopen, vind ik het ook wel leuk jullie van het vervolg op de hoogte te houden.

Ik heb dus inmiddels een Conati 31 uit 1980 gekocht in een goede staat en klaarvaar!

( hoopvol genoeg vond de expert dat ook ) naast een paar kleine reparaties ( schroefaslager ( een rubber huls ) en anodes vervangen en bijwerken anti-fouling ) hoefde er niets te gebeuren en kon de boot zo het water op.

De posting ‘middellandse zee zeiler gevraagd’ had me een ongelooflijk leuk contact opgeleverd met een ander forumlid, en vorige week hebben we samen 4 dagen lang de middellandse zee verkend.

‘Gelukkig’ hadden we meer dan voldoende wind ( van 3 tot dik 6 beaufort ) en konden we de boot en bemanning dan ook uitgebreid testen. Daar kwam o.a. het volgende uit:

Als ik ’s avonds geen koffie en alcohol drink en ook geen sigaren rook ben ik ’s ochtends veel minder ‘zeeziek’:-)

De trossen van de Genua waren eigenlijk te slecht. Dat is echt vervelend als die met windkracht 5 staat te klapperen en je krijgt hem niet opgerold omdat het touw te erg pluist.

( gelukkig wist de kapitein ook dit probleem de baas te worden )

De aanleglijnen zijn van het verkeerde materiaal en te kort. De touwen die ik nu heb krijg je niet geworpen.

De schoentjes die het grootzeil aan de mast houden zijn enigszins versleten, waardoor er tijdens het hijsen wel eens eentje uitfloept.

( nu nog moet het grootzeil bij de mast gehesen worden, maar het is veel gemakkelijker om dat vanuit de cockpit te doen, maar dan moeten wel die schoentjes blijven zitten!

Het blijkt met een paar kleine modificaties mogelijk om het hijsen te verplaatsen ).

Als je het buitenboordmotortje van het bijbootje terug aan boord wil tillen valt die gemakkelijk in het water, zucht. Dankzij de flippers en duikbril van een buurman kon ik gemakkelijk naar 4-5 m diepte duiken. We hebben hem er weer uitgevist en ik heb hem inmiddels ook weer aan de praat gekregen.

De kist met reddingsvlot blijkt te oud om nog te herkeuren en moet vervangen worden.

Uiteindelijk zijn we vanaf Fos sur Mer tot aan ‘les iles de Frioules’ bij Marseille gevaren en uiteraard ook weer terug.

Het meest opvallende van deze reis vond ik het varen met gereefd zeil. Door de windkracht 6 ging de boot met een snelheid van ruim 6 knopen wel erg schuin. Ook moest je echt aan het roer hangen.

We hebben de genua kleiner gezet en het grootzeil eenmaal gereefd. Tot mijn verbazing bleef de boot nu veel rechter, het roer trok bijna niet meer, we konden hoger aan de wind komen en we hadden amper snelheidsverlies!

Het moeilijkste onderdeel is volgens mij niet het zeilen zelf, maat het parkeren van de boot tussen andere boten. Aan de middellandse zee havens liggen de boten overal tegen elkaar aan.

Na 4 dagen zeilen durf ik deze parkeersteek zelf nog niet te maken.

Al met al was het vooral een supergezellig lang weekeinde met een kapitein aan boord van grote klasse. Ronald, bedankt nogmaals!!

Nu komt het weer op mezelf aan om me op termijn verder te ontwikkelen to ‘all-round zeiler’, maar vooral dankzij dit forum waren de eerste stappen alvast een stuk gemakkelijker.

• Paulus

Gewelding, Frank!

In zo korte tijd heb je een boel voor elkaar gekregen… het virus moet bij jou redelijk diep zitten… Wil je geen snerende opmerkingen op dit forum triggeren, dan moet je hier wel de juiste termen gebruiken :D !

Die “tros” aan je genua noemen we hier “genuaschoot”. Geen idee hoe dat op z'n Frans is… Vervangen die ouwe dingen! Neem wel goed schotentouw dat lekker in de hand ligt en goed door je lieren gepakt wordt.

“Aanleglijnen” zijn landvasten hier. Hele goedkope zijn nog weleens niet te werpen en niet op te schieten. Ik denk dat je voor jouw boot met 14 mm prima lijnen heb. Neem ze 1,5x bootlengte, dan kom je altijd wel uit. Van die gevlochten lijnen zijn prima te gooien. De goedkoopste slijten erg snel.

Mastsleetjes zou ik door de zeilmaker laten vervangen. Kost niet veel en dan zit het gelijk goed.

Als je je bootje met 2 lijnen stevig tegen je boot trekt en een lijntje van je motortje op een kikker aan boord zet kan je je motor eigenlijk niet meer verliezen… Het blijft gesjor. Is voor mij een reden een zo licht mogelijk bb motortje (weinig pk = weinig gewicht) te willen hebben.

Op tijd reven is inderdaad een verademing. Gouden regel: Als je twijfelt of je moet reven: DOEN!

Aanleggen op z'n frans: in de webshop van ‘Zeilen’ kun je een dvd ‘Havenmanoevres’ bestellen waar dat mooi in beeld gebracht wordt.

Er is ook een handig boekje ‘Vaardig Varen’

Maar misschien nog eens een ervaren zeiler laten komen of naar een zeilschool stappen voor een middag met die vraag helpt natuurlijk ook….

• Frank uit Frankrijk

Bedankt voor je aanvullingen Paulus.

Je tips zijn duidelijk en zoals altijd zeer welkom.

Ik zal proberen me het jargon eigen te maken.

Maar eerst ga ik nu de belangrijkste knopen is uit m'n hoofd leren

• Paulus

Ik bloos…. je kunt trouwens de hele wereld rond zeilen als je weet hoe je een lijn op een kikker zet, een mastworp, achtknoop en een paalsteek maakt. Half uurtje oefenen tot je dat ook achter je rug en met je ogen dicht (in het donker) kunt en je bent zeeman… Veel plezier!

• sietje

Paulus, de termen fokkeschoot en landvasten zitten er bij mij al wél in (vooral omdat ik de eerste nog wel eens moet zoeken tijdens optuigen en de landvasten… tja, dat spreekt vanzelf hé?), maar wat is ‘schieten’ in diezelfde zin?

Ik blijf erg blond qua zeiltermen….

• Jan

klok gewijs de vallen oprollen en daarna ophangen aan de mast zodat je er niet over valt.

• Paulus

Sietje, gelukkig zijn zeilkabouters gék op blond en op aandacht, zodat ze graag geduldig dingen uitleggen… D'r staat ópschieten. Een lijn opschieten, oftewel in mooie lussen leggen zodat er geen kinken in komen…sietje schreef:

>

> Paulus, de termen fokkeschoot en landvasten zitten er bij mij

> al wél in (vooral omdat ik de eerste nog wel eens moet zoeken

> tijdens optuigen en de landvasten… tja, dat spreekt vanzelf

> hé?), maar wat is ‘schieten’ in diezelfde zin?

> Ik blijf erg blond qua zeiltermen….

• sietje

Oooohhh, maar Paulus en Jan, gelukkig! Ik ken het trucje wel, alleen wist ik niet hoe het heette ;-)) Ik noem dat: jaja!! ff opruimuh hier!!! dan krijg je koffie/rosé/broodje/kus…. oid

Ik heb wel het probleem dat de kronkels er bij mij wel altijd in komen. Ik draai ze linkshandig in en volgens vriendje doen de rest dat rechtshandig…

tot de volgende blonde vraag!

• Remco M

Om die kronkels eruit te krijgen moet je de lijn tussen duim en wijsvinger draaien.

• sietje

Of met de andere hand…, dus rechtshandig :-)) Dat werkt goed, maar ik moet er wel bij nadenken en blond blijft blond hé?

Een landvast blijft, ook met kronkels, prima hangen op mijn manier