Zeilen met Lobke en Marcelien,

• Kaptein iglo

Zeilen met de zilveren de olympische dames Lobke en Marcelien,

Wat pech voor de een is kan soms geluk voor de ander zijn. Via dit forum zag ik dat Inge een prijs had gewonnen, waar ze door omstandigheden helaas geen gebruik van kon maken. Na overleg werden we het eens. Wij naar de zeilclinic met Lobke en Marcelien en Inge een dagje er op uit met haar kinderen met de aanvullende voorwaarde dat ik een stukje zou schrijven over dit evenement en op dit forum zou plaatsen. Bij dezen dus:

Om 12uur in Loosdrecht aangekomen bij Ottenhome. Een klein beetje vergane glorie maar wel heel erg leuk en gezellig daar. Overigens zal ik later nog een lijntje uitgooien over dat Ottenhome want dat wordt door het grote geld vanaf oktober a.s. om zeep geholpen. Na een ontvangst door Beemster light kaas werden Lobke en Marcelien voorgesteld. Twee ontzettend leuke meiden die energie, intelligentie en doorzettingsvermogen uit straalden. Na hun presentatie van een half uur over hoe ze zijn begonnen en wat ze allemaal gedaan hebben tot nu toe en met wie, was er een lunchbuffet. Aansluitend was er een briefing en konden we ons opmaken voor de start van de eerste manche.Tijdens de briefing was duidelijk geworden dat de poly 16m2 waar we mee zouden gaan zeilen allemaal een instructeur aan boord hadden ter ondersteuning van de zeilers en alle scheepjes werden gereefd i.v.m. de stevige wind. Mijn zeilmaat en ik stapten aan boord van boot 3 alwaar een kleine dame (de instructrice) druk bezig was het scheepje vaar klaar te maken. Met een bak wind in de zeilen spoten we de haven uit en maakte ons klaar voor de start. Een mooie start mag ik wel zeggen en we gingen als 2de rond de eerste boei. Helaas liet onze kleine dame het afweten en met de fokkeschoot in haar hand kroop ze over de vloer en vond het allemaal te hard en te nat en te schuin gaan. Ze weigerde vriendelijk de fokkeschoot door te zetten en zocht beschutting tegen het buiswater dat met bakken over kwam. Echte klappen overigens waar ik ook wel een beetje van onder de indruk was. Wat komt daar een water over zo`n 16m2 met een beetje wind op het kruisrak. Zonder fok doe je niet veel en mijn zeilmaat hield met twee handen de grootschoot in de felle vlagen in bedwang. De andere schepen hadden allemaal 4 of meer bemanningsleden aan boord en konden wel lekker doorvaren. We kwamen als 8ste over de finish vlak achter nummers 5,6 en 7. Op het eiland had Beemster Light drankjes, hapjes en ijsjes geregeld. Omdat we een na laatste waren geworden, de tiende boot had al opgegeven, kregen we voor de tweede manche versterking van Marcelien de Koning aan boord. Wat een geweldig leuke meid. Die kan wel zeilen ja! Na een prima start zeilden we meteen als eerste weg. Maar het werd nog spannend want Lobke met haar boot en bemanning gingen vol in de aanval. Veel geleerd m.b.t. tactiek en loefregels. Leuke verhalen gehoord en verteld. Omdat we vooraan lagen en onbekend op het vaarwater waren maakte we een verkeerde beslissing om onderlangs een eiland te zeilen daar waar de rest er bovenlangs ging. Dat koste ons 5 plaatsen waarvan we er op het laatste rak nog twee van konden terug pakken. Als derde dus binnen, volledig nat, moe en voldaan. Tijdens een gezellige afsluitende bbq werden de (kaas)prijzen uitgedeeld. Echt een ontzettend leuk evenement dat ik niet had willen missen. Groet. K.I.

• marksvrijheid

tof!

en volgens mij is loosdrecht en omgeving al redelijk ver met omzeepgebrachtworden door het grote geld…

• Sindbad

Leuk verhaal Kappie! Ook Beemster Light komt er goed af; krijg je nog wat toegeschoven onder de tafel? Een jaartje gratis kaas op tafel lijkt mij ook wel wat(zei de jaloerse zeurneus).

• Paulus

Leuk dit! Mooie ervaring lijkt me en mooi verhaal!

• JR

Waar ik dan nieuwsgierig naar ben is: waar zit het verschil dat deze meiden zoveel beter zeilen? Is je daar iets aan opgevallen? Zetten zij de zeilen iets losser, of juist strakker dan jij in die omstandigheden/koers gedaan zou hebben? Sturen zij beter, handelen zij sneller of weten zij beter gebruik te maken van de eigenschappen van de boot? Kon je goed vergelijken en vragen over stellen met een van die meiden aan boord!!

• Remco M

Leuk! :-)

• Kaptein iglo

Ja, eigenlijk kan ik daar kort over zijn. Ze doen alles gewoon veel beter en sneller. Voelen de situatie beter aan en kunnen sneller handelen. Daar waar ik nog zit te denken zijn zij al met het volgende bezig. Allen al het feit dat ze een zeilmaker kiezen die in staat is om steeds exact dezelfde zeilen te leveren omdat de verschillen met nieuwe zeilen steeds te groot waren om aan te wennen, geeft al aan hoe precies dat komt. De 470 is echt een werkboot waar veel actie en arbeid de boot sneller kan laten varen. De reden waarom ze geen goud wonnen was dat de tegenstanders elk 15 kg lichter waren. samen 30 kg en dat was in de lichte weersomstandigheden gewoon te veel. Overigens voeren we met versleten polyester 16M2 dus kan ik niet beoordelen hoe het er in de 470 aan toe gaat, hoewel ik me er wel iets bij kan voorstellen. Groet K.I.JR schreef:

>

> Waar ik dan nieuwsgierig naar ben is: waar zit het verschil

> dat deze meiden zoveel beter zeilen? Is je daar iets aan

> opgevallen? Zetten zij de zeilen iets losser, of juist

> strakker dan jij in die omstandigheden/koers gedaan zou

> hebben? Sturen zij beter, handelen zij sneller of weten zij

> beter gebruik te maken van de eigenschappen van de boot? Kon

> je goed vergelijken en vragen over stellen met een van die

> meiden aan boord!!