nieuwe waterzak schoonmaken?

• Mark

Beste mensen,

heb een maand terug een nieuwe waterzak geinstalleerd (120 L) en volgens de bijsluiter had ik die voor in gebruik name met azijn moeten schoonmaken. (nog) niet gedaan dus. Het water smaakt nu smerig. Heeft iemand ervaring met het schoonmaken met azijn ? Mijn vraag is met name: wat voor azijn en in welke concentratie ?

In afwachting van jullie reactie,

Groet, Mark

• Paulus

Ik zou ieder nieuw gefabriekt ding dat met voedsel of drinkwater in aanraking komt altijd even schoonmaken… Azijn neemt nare luchtjes en smaakjes weg. Ik zou de tank 80 procent ofzo vullen, er een litertje goedkope blanke azijn bij kiepen en een dagje gaan zeilen. Klotst de boel lekker door. Dan legen en een of twee keer naspoelen met drinkwater.

• Peter

Paulus schreef:

>

> Azijn neemt nare luchtjes en smaakjes weg.

Dat niet alleen, het is een zwak zuur en daarom dood het schimmels of althans maak het ze het leven zuur. Het is daarom verstandig om de tank juist niet volledig na te spoelen maar juist een klein beetje azijn achter te laten. Als het zo sterk verdunt is proef je het niet of nauwelijks meer en het is verder niet ongezond, schimmels zijn dat wel.

• Sindbad

Zilveren muntje oid erin schijnt ook goed te werken.

• marksvrijheid

er zijn middeltjes met inderdaad zilver(oxide) die je kunt toevoegen, maar als het water inmiddels bedorven is, zal je dat eerst moeten oplossen

• Paulus

Bij een nieuwe zak zal het gaan om wat productiestof en een rubbersmaak, denk ik. Met goed spoelen en een nachtje azijn is dat wel weg. Pas daarna beginnen de bacteriezorgen….

• Gert-Jan

Gewoon een flesje aqua fris kopen bij de watersportzaak helpt ook goed.

betaal je ongeveer 11 euro voor en het is goed voor een dikke 1000 liter.

Met vriendelijke groet,

Gert-Jan

www.venemasailing.nl