Koelboxprobleempje

• Arjan

Op mijn zeilboot heb ik een elektrische koelbox. Sinds kort werkt deze alleen nog maar indien ik op de motor vaar. Als ik de motor uit heb koelt ‘ie niet meer. Ik heb nieuwe (niet gloednieuwe) accu’s, die ik heb doorgemeten en die goed zijn. Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?

• richard

Het kan van alles zijn, kapotte accu's (al zijn ze bijna nieuw), slecht laden van de motor, te dunne bekabeling, slechte contacten enz.

Wat is de spanning bij de koelbox als de koelbox aanstaat? Zowel met draaiende motor als bij stilstaande motor.

• Arjan

Weet ik niet dus ga ik meten. Dank zover.

• Zeiler

Ik heb een koelbox voor in de auto en die schakelt uit als de accuspanning onder de ca. 13 Volt komt. De box werkt dus alleen maar als de motor draait. Dit is een beveiling om te voorkomen dat de accu wordt leeggetrokken. Er zit wel een schakelaar op, waarmee deze beveiling kan worden uitgeschakeld. In dat geval werkt de koelbox dus wel bij stilstaande motor, net zo lang tot de accu leeg is.

Misschien heeft jouw box ook die beveiliging, maar misschien niet zo'n schakelaar.

Zeiler.

• hans

al eens de vloeistof laten controleren, was bij mij onder niveau en daardor deed hij het ook regelmatig niet meer

Hans

• Arjan

Hoe doe ik dat?

• hans

kun je niet zelf, moet je een bedrijfje voor benadern op koel en vriesgebied.

• richard

Dan heb je waarschijnlijk een compressorkoelkast. De meeste elektrische koelboxen hebben tegenwoordig een peltierelement, die gebruiken geen koelmiddel.

• Sindbad

richard schreef:

>

> Dan heb je waarschijnlijk een compressorkoelkast. De meeste

> elektrische koelboxen hebben tegenwoordig een peltierelement,

> die gebruiken geen koelmiddel.

Dat zijn de goedkopere; de betere - en zuinigere - hebben toch een compressor.

Ik heb sinds vorig jaar een nieuwe (Danfoss), die werd helaas geleverd met een lek (dus zonder vloeistof). Kan zijn dat er inderdaad te weinig koelvloeistof in zit

> als de electra in orde is is dat het volgende om na te laten kijken.

Succes

Pieter