Advies gevraagd

• Jan

Beste mede zeilers. Graag wil ik jullie het volgende probleem voorleggen. Ik heb een Seahawk van 30 ft en ben aan het onderzoeken wat de beste zeil trim is. Zeilgebied is Markermeer. Mijn zeil maatje en ik hebben constant discussies en hier heb ik genoeg van.

Zijn idee van zeilen is alles zo strak mogelijk met als bijkomend effect dat de helmstok vastgezet dient te worden vanwege de druk die erop staat.

Mijn idee van zeilen is om de helling te minimaliseren en de zeilen zo te zetten dat je de helmstok gewoon in de hand kan houden of dat de boot zichzelf stuurt.

Wanneer er erg veel wind staat geef ik er de voorkeur aan om alleen met de fok op te zeilen. Mijn maatje vindt dit niet goed. Het grootzeil moet erbij vanwege de centurie werking tussen grootzeil en fok. Hierdoor zou er meer snelheid gehaald kunnen worden volgens hem. Naar mijn idee gaat deze winst aan snelheid verloren door de de grote weerstand van het roer. Buiten dat gaat het roer denk ik naar de klote.

Wanneer ik alleen zeil bij windkracht 3 a 4 merk ik dat de boot heel goed zich zelf stuurt. Af en toe loeft de boot op maar gaat uit zichzelf weer op koers.

Vorige week stond er een wat vlagerige wind en mijn maatje vertelde dat het onder die omstandigheden onmogelijk is om de zeilen zo te trimmen dat de boot zichzelf stuurt.

Mijn idee is om of alleen te zeilen op de fok of het grootzeil te reven om de druk te verminderen.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

• dekgorilla

1. schaf je zeilmaatje af: alles strak geeft aan dat hij geen zeilverstand heeft

2. trimmen van zeilen zodat de boot zichzelf stuurt is juist goed

3 alleen op fok hoeft niet, bij meer wind rifje in grootzeil

4 streef naar zo minmogelijk helling

5 windvlagen kun je zien aankomen en kun je op anticiperen, spelen met grootschoot dus

6 zeilen is ook voortdurend leren…

• Cor

Het lijkt wel muiterij :)

Als de boot bij 3-4 en daarboven met getrimde zeilen zich zelf stuurt, zijn boot, zeilen en schipper dik in orde. Laat je niet van de wijs brengen. Ik lees geen enkele verkeerde bewering van je. Je maatje put uit globale theoretische kennis die lang niet altijd opgaat of in dit geval niet klopt.

Blijf de schipper!

Cor

80% wat beweerd in de watersport is waar, 10% is een eigen interpretatie, en 10% is naast de waarheid.

• schieper

Iedere boot heeft een ideale hellingshoek aan de wind. Bei mij is dat ca. 10-15 graden. Als de boot meer held, staat er teveel zeil voor de optimale snelheid (of meer balast aan de hoge kant). Natuurlijk is 30 graden helling veel stoerder maar sneller is het zeker weten niet!

als je continu als een “dekgorilla” aan de helmstok moet hangen om niet uit het roer te lopen heb je teveel zeil staan voor de wind. het roer (en de helling) remmen alleen maar af. Zeilen is GEEN krachtsport :-)

Persoonlijk vaar ik liever met een kleine fok en een gereefd grootzeil bij veel wind. Dan is de boot beter gebalanceerd.

Oh, en hoe oud zijn die zeilen bei jullie aan boord? Kijk, een laminaatje van 1 jaar oud, daar heeft het nog zin om die strak door te zetten maar een 15 jaar oude rolfok met polyester schoten… doe lekker relaxed.

• werner cremer

hallo jan,

nog een klein adviesje, bij veel wind vaar ik op een groote fok, en altijd met grootzeil.dit wel in het 2e of 3e rif direkt bij vertrek.

wakkerd de wind aan, heb je altijd nog de steun van het grootzijl, om de zeilvoering te veranderen. zo ook minder helling en druk op het roer,

heb zelfs een seahawk 35

met vriendelijke zeilgroet werner

ps.

mijn nederlands is nog niet optimal.

• Jan

Bedankt voor jullie reacties.

• Douwe

Boot is ontworpen om op grootzeil en fok te varen.

Beide zeilen aanpassen aan windkracht, zowel door trimmen met spanning op lijken en/of reven.

Neem eens een goede zeiler mee!

• Jan

Bij deze ben je uitgenodigd