Beste mede zeilers. Graag wil ik jullie het volgende probleem voorleggen. Ik heb een Seahawk van 30 ft en ben aan het onderzoeken wat de beste zeil trim is. Zeilgebied is Markermeer. Mijn zeil maatje en ik hebben constant discussies en hier heb ik genoeg van.
Zijn idee van zeilen is alles zo strak mogelijk met als bijkomend effect dat de helmstok vastgezet dient te worden vanwege de druk die erop staat.
Mijn idee van zeilen is om de helling te minimaliseren en de zeilen zo te zetten dat je de helmstok gewoon in de hand kan houden of dat de boot zichzelf stuurt.
Wanneer er erg veel wind staat geef ik er de voorkeur aan om alleen met de fok op te zeilen. Mijn maatje vindt dit niet goed. Het grootzeil moet erbij vanwege de centurie werking tussen grootzeil en fok. Hierdoor zou er meer snelheid gehaald kunnen worden volgens hem. Naar mijn idee gaat deze winst aan snelheid verloren door de de grote weerstand van het roer. Buiten dat gaat het roer denk ik naar de klote.
Wanneer ik alleen zeil bij windkracht 3 a 4 merk ik dat de boot heel goed zich zelf stuurt. Af en toe loeft de boot op maar gaat uit zichzelf weer op koers.
Vorige week stond er een wat vlagerige wind en mijn maatje vertelde dat het onder die omstandigheden onmogelijk is om de zeilen zo te trimmen dat de boot zichzelf stuurt.
Mijn idee is om of alleen te zeilen op de fok of het grootzeil te reven om de druk te verminderen.
Ben benieuwd naar jullie reacties.