aanschaf BB

• Frans

Hallo allemaal,

Ben me aan het orienteren voor een nieuwe buitenboordmotor.

Op verschillende webpagina`s kom ik goedkopere nieuwe motoren tegen, bv Parsun,Selva en Sail.

Wie heeft hier ervaring mee?. Zit te denken aan 9 a 10 pk

B.v.d. Frans

• raptor

selva en yamaha worden tegenwoordig in dezefde fabriek gemaakt; de 4takten tenminste. Selva 2 takten waren herriebakken maar wel met veel stuwkracht.

Pieter

• jan

Ik heb geen ervaring met de merken die je noemt Frans. Wel ben ik buitengewoon tevreden over mijn Yamaha motortje van 5 pk. Dat ding is al zo'n 15 a 20 jaar oud en doet het altijd. De onderhouds beurten voor het motortje laat ik maar sporadisch uitvoeren. Ik denk zo eens in de 4 jaar.

Misschien is dit merk wel wat duurder adn de merken die jij noemt, maar het is zeker zijn geld waard gebleken.

M.i. aan te bevelen.

• Cor

Goedkoop duurkoop het hoeft niet. Hoe is het dealer netwerk, kom je snel aan vervangende onderdelen hoe is de service. Als de dealer je niet bevalt kun je dan gemakkelijk naar een ander. (Met een motor die op een onderdeel wacht kun je niet varen.) Als je de boot verkoopt ben je dan je voordeel niet kwijt?

Wie heeft het beste gevoel bij koop, jij of de verkoper ;)

Als je nu begint te twijfelen met krijg ik later geen spijt dan: mag je het invullen.

Cor

• Ilex

Heb hier nog wel ergens (waar?!) een vergelijkende test liggen. Voor zover ik me kan herinneren is er onderling weinig verschil in bouwkwaliteit of prestaties. Het zat hem in kleine dingen (die belangrijk kunnen zijn) zoals gebruiksgemak gashendel, bereikbaarheid bougie, handvatten om te dragen etc. Ook het al dan niet hebben van de mogelijkheid een accu te laden maakte enig prijsverschil.

Vergeet ook niet te kijken naar Suzuki, Tohatsu, Mariner…

• TeeJay

Je doet geen zaken met Selva of Yamaha maar met een plaatselijke leverancier die later het onderhoud voor je zal gaan doen. Met andere woorden je gaat een relatie aan met die man. Daarom is de indruk die je krijgt van de leverancier, de service die hij kan geven en de garanties die HIJ wil geven veel belangrijker dan welk merk je kiest. Hij gaat er voor zorgen dat je motortje jarenlang perfect blijft lopen. Het ene of het andere merkt maakt niet uit, wel maakt het uit met welk merk je leverancier het meeste ervaring heeft en of hij er onderdelen voor op voorraad heeft bijvoorbeeld.