Over bakboord loef en over stuurboord lijgierig

• Ronald

Ik heb gemerkt dat als ik over bakboord vaar mijn boot loefgierig is, en over stuurboord lijgierig. Dit zonder iets aan de schootstanden of zeiltrim te wijzigen.

Het betreft een kleine kajuitzeilboot, 19 ft.

Weet iemand hoe dit kan? En wat er aan te doen is?

Mvrgr, Ronald

• Hielke

Hoi Ronald,

ik heb dit 2x eerder gezien, een keer de kiel die er scheef onderstond en een keer een roer met een ongelijk profiel aan SB/BB. Kijk er eens kritisch naar als je van de winter weer op de kant staat.

Gr. Hielke

• andre

mogelijk dat je mast scheef staat. Kan je controleren met je grootzeilval

• bart

Natuurlijk zijn bovengenoemde opties mogelijk, maar persoonlijk ben ik geneigd om toch bij wat eenvoudigere zaken te beginnen. Is je boot bijvoorbeeld wel evenwichtig en goed beladen. Bedenk dat een bbm en een opgevouwen rubberboot je schip behoorlijk uit balans kunnen brengen.

• Cor

Wij herkennen het probleem van onze vorige boot. Je hebt mogelijk te maken met een asymmetrisch roer. Als dit zo is, is een trimplaatje aan BB een (tijdelijke) oplossing.

Cor

• Ronald

Beste reageerders,

Bedankt voor de adviezen! Als de boot komende winter op de kant gaat zal ik roer en kiel bekijken. Kiel scheef lijkt me eigenlijk erg sterk, niet in aanvaring gekomen met iets anders dan water, haha.

Roer asymetrisch zou kunnen, zo ook mast scheef. Bbm, 6 pk, kilo of 35 of 40 hangt aan b-spiegel, tijdens het zeilen wel opgetrokken, maar schroef blijft net in het water. Wel in vrijstand. Lijkt me dat dit de boot dan evenueel eerder naar bb zal trekken als ik over die boeg vaar dan naar sb, hetgeen nu wel het geval is.

Oveigens ben ik er goed op gaan letten na artikel in Zeilen van Henk B, over zelfgemaakte stuurautomaat mbv een paar lijntjes. De boot moet daarbij wel op ieder koers licht oploevend worden getrimd, hetgeen me dus over sb varend niet lukt. Ook niet met het wisselen van bijvoorbeeld de fok voor de genua of andersom. Wellicht met ongereefd grootzeil en stormfok, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Mvrgr, Ronald

• Blue Loeks Marine

Ik zou eerst eens de eerder genoemde dwarsscheeps masttrim proberen en kijken wat het effect is.

Succes

Arno

• Ronald

Beste medezeilers,

Bedankt voor alle reacties! Ik zal als eerste de dwarsscheepsemasttrim controleren mbv het grootzeilval.

De suggestie van een trimplaatje vindt ik ook interessant, maar weet niet zo goed hoe dit aan te brengen?

Groet Ronald

• Cor

Als het roer niet goed is en correctie niet eenvoudig is dan het trimplaatje, onder aan het roer aan de kant waar het schip naar toe trekt. De grootte dient proefondervindelijk te worden vastgesteld. Aan de achterkant het plaatje iets uitbuigen. Begin met 5-10cm met een lichte nijging. De weerstand van het plaatje is veel minder dan continu roeruitslag. Kosten? nihil!

Cor