Kalk-aanslag op/rond de waterlijn

• Hielke

Wat met bij het zwemmen de afgelopen weken is opgevallen: op onregelmatige plekken op/ronde de waterlijn hebben we een behoorlijk dikke kalk-aanslag (onder water dus) Het komt voor tot +/- 30 cm onder water op de antifouling (Sikkens Chloor-Rubber 2000 AF) We hebben dit seizoen alleen op zoetwater gezeild en thuiswater is de Westeinder. Ik kreeg het er niet zo 123 afgeborsteld, dus ben benieuwd wat de hogedrukspuit doet in Oktober….

Hoe komt dit en hoe voorkom ik het? Ervaringsdeskundigen? :-)

Bedankt & groetjes, Hielke

• Kaptein iglo

HD-spuit heeft geen zin, immers het ik kalk dat op wat ouder polyester vast gaat zitten. Quickclean of simpelweg Viancal (of antical) en zelfs inwrijven met een doogesneden citroen werken prima. Nadeel is echter wel dat het de eventuele was-laag ook meteen verwijderd en na het gebruiik van de (zure) middelen meteen met veel water afspoelen. Mijn boot had er ook flink last van elke vakantie. Nadat ik de romp heb gepolijst en daarna goed in de (dulon 2-componenten) was heb gezet krijgt het kalk geen kans meer. Succes ermee. Groet. K.I.

• raptor

als kalk op de chloorrubber vast zit is dat er af te schuren met een sorbo-schuursponsje. Gewoon in het water gaan en licht schureen en je ziet ook de wolken chloor rubber schuurstof rondvliegen. Op de polyester met antical werken maar dat gaat alleen boven water.

Pieter

• Hielke

Het gaat inderdaad om een kalk-afzetting OP de chloorrubber en niet boven de waterlijn. Waar zou het vandaag komen overigens??

Voorlopig moet de temperatuur eerst weer even stijgen voordat ik het water inga met m'n sponsje ;-)

Bedankt voor de reacties, Hielke