brandstofverbruik

  • raptor

    achter mijn boot hangt een 4pk evinrude 2takter. Wordt vooral gebruikt om haventjes in en uit te varen dus loopt zelden langer dan een minuut of 15. Op een tankje benzine van 10 liter vaar ik bijna een seizoen. Laatst moest ik 15km op de motor varen omdat er geen wind was en ik naar huis moest. In de tank zat nog een liter op 5 dus met de stelregel voor 2takt een halve liter per pk per uur zou ik zeker ruim 2 uur moeten kunnen varen. Helaas na amper een uur was de tank leeg. Was windstil en bijvullen uit reservetank dus geen probleem maar ik had dus een branstofverbruik van meer dan een liter per pk per uur wat mijn branstofreserve voor noodgevallen dus ook ernstig verstoort. Motorje loopt verder prima en is uitgerust met een werkschroefje. Wie heeft ervaring met dergelijke dorst naar benzine?

    Pieter

  • Alex

    Lekt er geen benzine weg? Een slangaansluiting ofzo die wat is losgetrild, in de motor zit wat los etc.. Dat is het eerste waar ik aan zou denken.

  • Kaptein iglo

    Staan deze motoren bekend om. Zuipen meer dan de baas. Groet K.I.

  • Cor

    Je geeft bijna zelf het antwoord. Je moest naar huis 15 km dit is op kruis/rompsnelheid toch nog 1,5 uur. Ik neem niet aan dat je rustig naar huis bent getokkeld, want dan was je 3 uur onderweg geweest. Mijn diesel verbruikt gemiddeld over het jaar 1,3 liter per uur. Maar op kruissnelheid 80% van het vermogen 3,5 liter per uur en die gaat efficiënter met brandstof om.

    Cor

  • raptor

    motor lekt nergens. Met 3/4 gas loopt boot bijna 6 knoop op vlak water. Wel rookt de moror fors vooral koud maar ook warm is blauwe walm achter boot te zien; 1:50 mengsmering. Is geen groen motortje en als ik in de haven start voel ik me soms redelijk aso. Brandstofverbruik wellicht aan motorbouw te wijten die grote hoeveelheden koolwaterstoffen slecht verbrand uitstoot.

    Pieter

  • dekgorilla

    en wat dacht je van de uitstoot van fijnstof?

  • brantsdovvilozoov

    Die is nul bij een tweetakrbenzinemotor

  • marksvrijheid

    uhm… lees dan dit maar eens.. :)

    wo 09/04/08 - Bromfietsen die op tweetakt rijden stoten meer ultrafijn stof uit dan vrachtwagens, zo blijkt uit nieuwe metingen van VITO, de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek.

    VITO voerde de metingen uit op een fietspad langs een rustige weg in Geel. Zo kon ze de hoeveelheden ultrafijn stof meten die fietsers binnenkrijgen op het moment dat een bromfiets of vrachtwagen voorbijkomt.

    Ultrafijn stof is nog gevaarlijker dan fijn stof, omdat het nog makkelijker en dieper ons lichaam binnendringt.

    Uit de metingen van VITO bleek dat een voorbijkomende vrachtwagen 300.000 deeltjes ultrafijn stof per kubieke centimeter uitstootte, een tweetaktbrommer liefst 350.000.

    De waarden zijn tien keer hoger dan die uit het Nederlandse onderzoek.

    Dat komt mogelijk doordat het fietsverkeer in Nederland veel meer afgescheiden wordt van het gewone verkeer, want hoe dichter een fietser bij een vervuiler rijdt, hoe meer ultrafijn stof hij binnenkrijgt.

    Voorlopig heeft Europa nog geen maximumnormen vastgelegd voor de uitstoot van ultrafijn stof.

    bron :http://www.deredactie.be/cm/de.redac…nland/1.284431

    __________________

  • hh

    andere (betere) kwaliteit mengolie kan schelen in hoeveelheid rook en je kunt naar de bougie kijken die hoort bij zoeen tweetakt koffiebruin te zijn als die meer zwart is of vettig o.i.d. dan is waarschijnlijk het mengsel te rijk en dat kan duiden op oa. verkeerde afstelling,een versleten carburateur.

    overigens kan wat langzamer varen veel brandstof schelen.