raam rubbers

• Pit

De raamrubbers van mijn stalen boot zijn oud en versleten.

Bij diverse merken heb ik gekeken naar aluminium raamlijsten maar vind het allemaal erg grof, niet mooi en niet bij de boot passen. Systemen zonder condensgoot aan de binnenzijde lijken niet meer te bestaan.

Heeft iemand recent ervaring met het vervangen van raamrubbers, wordt dit nog gedaan en zijn er verschillende leveranciers?

• marksvrijheid

volgens mij kun je dezelfde rubbers gebruiken als die voor ouderwetsere auto's worden gebruikt en waarschijnlijk ook caravans

• Matthijs

Bij de technische rubbergroothandel Haaglandenrubber uit Den Haag bijvoorbeeld zijn deze verkrijgbaar als H-rubber incl. pees. Zorg wel dat je een peestrekker aanschaft. Dit vergemakkelijkt de montage. Met glassex reiniger of groene zeep kun je de rubbers invetten. Maar het is en blijft een priegelklusje.

• Pit

Is montage van de ramen met nieuwe rubbers een gevalleltje van:

1. valt best mee achteraf ?

2. oefening baart kunst ?

3. bloed, zweet en tranen ? of

4. als je het nooit gedaan hebt: NIET aan beginnen ?

Ik ben benieuwd.

• Matthijs

In begin 3, dan 2 en dan 1

• marksvrijheid

mee eens, en doe het samen met iemand die sterke handjes heeft, scheelt enorm en die peestrekker is inderdaad een aanrader, vroeger deed ik dit ook wel met elektradraad, is wat onhandig

• Matthijs

Nog een tip:

Ieder seizoen even de raamrubbers in de Polytrol zetten en de rubbers geven gedurende een jaar niet meer af en drogen niet uit. Succes!

• Pit

Ik ga hier zeker mee aan de slag. Bedankt zover voor de tips.

• marksvrijheid

vergeet niet te kitten :)

• raptor

onder de oude rubbers komt veel roest en vuil weg. Eerst weer goed behandelen voor je nieuwe rubbers plaatst. Deel rubber dat over het staal gaat vol zetten met sikaflex of polymax scheelt lekkage en roest. Na monteren ramen kan de overtollige kit met terpentine worden weggehaald als het niet is uitgehard.

Pieter