licht in schroefwater

• Bob

Tijdens een nachtje zeilen op de Noordzee, soms met motor bij, viel het mij op dat het schroefwater verlicht leek te zijn. Ik wist niet wat ik zag. Heb even gedacht dat het een reflectie was van het heklicht of van de volle maan, maar ook toen ik de navigatielichten even had uitgeschakeld en de volle maan achter de wolken was verdwenen, was heel duidelijk het verlichte schroefwater te zien.

Kent iemand dit merkwaardige verschijnsel?

En nee, ik was niet zeeziek, beschonken of hallucinerend o.i.d.

Bob

• BJ

Lichtgevende algen. Ik heb ze jaren geleden voor het eerst op de Grevelingen gezien.

• Bob

Bedankt BJ, maar waarom dan alleen in het schroefwater en niet daarbuiten?

B.

• richard

Ik heb het ook wel eens bij een nachtelijke strandwandeling gehad dat de voetsporen in het natte zand oplichten. Erg bizar als je het voor de eerste keer ziet.

• Erik S

Je zag zeevonk, bij bewegen/aanraken lichten ze op, vandaar in je schroefwater.

http://www.kennislink.nl/web/show?id=98088&showframe=content&vensterid=811&prev=98087

voor de details over zeevonk “Noctiluca scintillans ”

Erik

www.sijambo.com/zeilen

• hh

het kan nog mooier, als je snachts op de zee zit (zag het op de atlantische oceaan) dan kun je de lichtgevende kontouren van dolfijnen zien ,binnen in de boot hoor je het gepiep en buiten lichtgevende zoogdieren met een lichtgevende staart achter zich aan. (voor de rest zie je ook niet veel dus alles wat je ziet is mooi)

• Wilfred

Ik heb ze dit jaar ook gezien. Ook leuk als je 's nachts het onderwatertoilet gebruikt.