Osmose

• raini

Ontstaat osmose sneller in zout of in zoet water.

Is het kwalijk een schip te kopen wat vanuit zout in zoet water gaat varen mbt het ontstaan van osmose?

• trelerseelvilozoov

Dat is inderdaad berucht in het wereldje, maar dat geldt alleen als het desbetreffende schip weinig op zoet voer…

Overigens is niet zozeer het ontstaan een probleem, maar reeds aanwezige blaasjes kunnen acuut openbarsten op zoet.

PS, heb je nog lol in zeilen?

• BJ

Valt denk ik geen zinnig woord over te zeggen. Wat voor schip is het? Hoe lang vaart 'ie al op zout water? Hoe dik is de romp? Hoe dik is de gelcoat? Is de boot voorzien van een epoxylaag?

Als je bang bent voor osmose moet je geen polyester boot kopen.

• Cor

Vraag 1: Op zoet water heb je meer kans op osmose niet door het water maar door een gemiddelde hogere temperatuur van het water. De meeste kans heb je daarom aan de zonzijde net onder de waterlijn.

Vraag 2: Nee tenzij het schip al osmose heeft.

Cor

• marksvrijheid

en verder is het osmoseverhaal al zo vaak hier besproken dat een queri naar deze discussies meer oplevert….

• hans

lang leve aluminium

• marksvrijheid

en niet te vergeten hout

• BJ

Aluminium heeft electrolyse, hout heeft rot, staat heeft roest.. zo heeft alles zijn voor- en nadelen… ;) Ferro-cement??

• hans

de elektrolyse is afhankelijkvan de aluminiumlegering.

ik vaar al sinds 1992 op wisselend zoet en zout ( 30.000NM) de enige anode die er bij mij onder zit is de schroefas anode.

Ik moet wel toegeven dat ik zonder de grootste boosdoener, de bronzen schroef, vaar maar met een aluminiumgelegeerde schroef.

Verder consequent alles bij montage een likje isolatiepasta ( Duralac ) en elektra altijd met + en - draad aansluiten

• VEJ

BJ schreef:

> Ferro-cement??

Krijg je neit verzekerd en als je er van af wilt niet verkocht ;)