Wat heet

  • Ilex

    Ben al jaren verzot op zeilen. Zwalp wat rond in Vaurien, maar wil groter.

    Ben dan ook op zoek naar een trailerbaar kajuitzeilbootje.

    Wat mag ik verwachten van trailerbaar?

    Mijn verwachtingen zijn:

    - autonoom te water laten

    - betaalbaar ;-)

    - binnen “zeer korte tijd” op te tuigen (uurtje?)

    - al zeilend mast te laten zakken voor brug

    - uiteraard weinig diepgang (max 40 cm?)

    Veel is er blijkbaar niet op de markt.

    Een New Classic 700, al komt die met trailer boven m'n budget (15.000 euro max)

    Een Etap 22: goedkoop en lijkt wel trailerbaar maar niet autonoom te water te laten.

    Een Etap 22i past blijkbaar goed in het plaatje… maar te vinden binnen budget?

    Een… ja wat nog?

    Verder:

    Ik stel het me heel romantisch voor om “elk” weekend een andere plek aan te doen en een andere helling te zoeken. Hoe haalbaar is dat? Mensen met trailerervaring?

  • Ilex

    titel was oorspronkelijk “wat heet trailerbaar”, maar ik had het laatste woord tussen aanhalingstekens gezet en dat kan blijkbaar niet…

  • raptor

    Ik ben al jaren een trailersailer. 22 voeter met hefkiel. boot naar eigen ontwerp gebouwd in glas/epoxy/woodcore. Aantal hellingen dat echt goed bruikbaar is is beperkt maar ze zijn er wel overal. Wielen van de trailer moeten onder water kunnen om boot erop en eraf te halen en boot en trailer wegen ruim 1300 kg dus een jollenhellinkje is niet bruikbaar. Sommige hellingen zijn verwaarloosd en zitten vooral onder water vol diepe kuilen en dan trek je met een gewone auto het geheel niet meer omhoog. Ook is het op sommige hellingen onmogelijk om auto en boot recht voor de helling te krijgen omdat je de draai niet kan maken. Kortom verken eerst de helling. Ik ben solozeiler en moet boot geheel zelf optuigen en te water laten. Gaat prima en kost 40 min om boot getuigd en wel te water te laten en auto en trailer weg te zetten. Boot en trailer zijn ingericht om dit relatief snel te kunnen. Verder zitten er vooral veel voordelen aan een trailersailer en weinig nadelen mits je de beperking in gewicht en dus bootgrootte accepteert.

    -onderhoud: minimaal daar boot beperkt in het water ligt en overdekt gestald wordt

    -kosten: stalling ongeveer 250 euri per jaar en hellingen tussen gratis en 10 euri voor erin en eruit per keer. Ligplaats in haven kost al snel 1500 euri per jaar.

    -vaargebied: zo groot als europa. Lang weekend Oostzee gaat zomaar.

    -zeileigenschappen: door lichte bouwwijze intstaat een snelle boot.

    Overigen is mijn Raptor 22 te koop (bouwjaar 2001). 12000 euri inclusief trailer en uitrusting. Is een superbootje en erg snel en ik ben er ook mee naar UK geweest. Als je een keer mee wilt zeilen om het hele circus mee te maken moet je ff mailen.

    Pieter

  • Hans Fix

    www.drascombe.nl

    Zee- wad- en binnenwaterwaardig.

    Hans Fix

  • Ilex

    Bedankt voor jullie bijdrage tot zover! En het aanbod van Pieter, hou het in mijn achterhoofd.

  • trelerseelvilozoov

    Je moet je wel realiseren dat een 22 voeter doorgaans (veel) te zwaar is om met een doorsnee autootje te verslepen, en is ook bijna niet zonder hulp te water te laten.

    Met 20 voet is dat beter te doen: op Marktplaats staat een Etap 20 , helaas zonder trailer geloof ik.

    Ik doe het zelf met een Beneteau Fist 18 ,gewicht incl. trailer plm. 900kg , weinig ruimte/comfort , maar voor solo met weinig eisen toch goed te doen op IJsselmeer en Wad en incidenteel een tripje van IJmuiden naar de Helder en derg.(ik ben 55 )

    Van aan komen rijden tot varen in plm. 1/2 uur

  • trelerseelvilozoov

    ps , zeilend mast laten zakken is niet mogelijk met een conventioneel tuig, misschien uitgezonderd een gaffeltuig met steile gaffel

  • raptor

    gemiddelde 22 voeter van polyester weegt rond de 1800 kg incl trailer. Heb je een forse auto voor nodig vooral om het geheel op de helling omhoog te slepen. Door heel rationeel met woodcore-epoxy te bouwen kon ik de boot op 900kg houden incl 350kg ballast, en dat is 400 kg minder dan een polyesteruitvoering zou wegen bij een gelijke sterkte. Trailersailers moeten sterk zijn want op de trailer krijgen ze de meeste klappen en alleen op de oplegpunten. Een gemiddelde middenklasse auto kan 1300 kg trekken en helling op sleuren en dan is het over.

    Pieter

  • Cor

    Enkele moderne polyester goed geconstrueerde trailersailers rond de 22 feet.

    New Clasic 700 1250 kg

    Sportina 600 800kg

    Sportina 680 980 kg

    Trailerbare kielboten

    Tirion 675 kg

    Fox 22 1100 kg

    En tot slot de J 22 857 kg. Stijf snel en licht.

    Cor

  • trelerseelvilozoov

    Tja, een J22 MET accommodatie wordt wat zwaarder….