Waar is de waterpolitie gebleven ?

• Kaptein iglo

Na ruim 3 weken in de Zeeuwsche-, Belgische- en Engelse-wateren heerlijk te hebben gezeild zijn we nergens waterpolitie tegengekomen. Dit kan natuurlijk toeval zijn maar voorheen kwamen we ze altijd wel eens een paar keer tegen. Op het ruime water kan ik me dat wel voorstellen maar tijdens de topdrukte in Zeeland had ik toch wel wat meer toezicht verwacht. Niet dat het uit de hand liep maar af en toe kom je (ook zeilers!) met een klote-mentaliteit tegen die wel eens door de sterke hand op hun gedrag aangesproken hadden mogen worden. Overigens liet een stuard bij de sluis weten dat zij nooit mensen mogen aanspreken op hun (vaar)gedrag en slechts enkel een adviserende rol hebben.

Groet K.I.

• Lodoes

Al eens van agenten in burger gehoord met onopvallende………..nee, geen auto's, maar vaartuigen.

• M.

In Friesland zeer zeker zichtbaar aanwezig. Vooral om kleine jongetjes in veel te snel varende rubberbootjes te grijpen :D

• Rob Grootveld

Zowel hier in de buurt op de binnenwateren als in Friesland zie ik ze regelmatig, afgelopen zomer op de IJssel ook en ook op de Waddenzee en Noordzee heb ik ze in actie gezien.

Er is zelfs een regio (volgens mij Amsterdam) die zich genoodzaakt voelde om een jetski aan te schaffen en van KLPD striping te voorzien teneinde ook aan die ‘vraag uit de markt’ te voldoen …..

• Take_5

Ben ze in Zeeland een aantal keren tegengekomen, varend in een snelle RIB en idd met name snelle boten/bootjes controlerend.

• otto

Wij zagen ze tijdens onze drie weken vakantie: Op het Veerse meer in de weer met twee verkleumde zeilertjes op lager wal, Op de Gouwe bij Gouda, hevig aan het controleren van snelle jongetjes in rubber bootjes, idem op de Westeinder bij de speedboatbaan,

• Kaptein iglo

Gelukkig! Was het toeval. Groet. K.I.

• Berts

In de buurt van Eernewoude en bij Grou kom je ze erg vaak tegen. En idd op kinderen in rubberbootjes jagen. Sloepen met een hekgolf van een meter kijken ze niet naar. Vervolgens zelf vol gas de Folkertsloot bij Eernewoude afraggen. Vervolgens rustig verder varen als ze in de buurt van andere boten komen alsof er niets aan de hand is. Moet je zelf eens proberen. Hoezo het goede voorbeeld geven.

• Hielke

Aansluitend op vorige berichten, vind ik inderdaad de ‘waterpolitie’ deze zomer redelijk zichtbaar en aanwezig (Markermeer, IJ, Westeinder en Kaag)

Op ons thuiswater, de Westeinder, heeft de gemeente Aalsmeer bovendien een eigen controleboot die redelijk aan het ‘cherry-picking’ is :-)

• marc

Op het water wordt aanmerkelijk meer gecontroleerd als op de weg. Regelmatig zie ik de waterpolitie RIB's controle uitoefenen op vooral snelle motorboten maar ook vissers op hun vergunning. Als zeiler ben ik nog nooit gecontroleerd op b.v. een marifooncertificaat.