beste zeilcollega's,
Wij zijn op zoek naar een ander schip.
op dit moment hebben wij een compromis 720, maar willen een grotere boot met een inboard motor. Ik heb het gevoel dat sluisvaren/boxvaren/achteruitvaren e.d. toch wat lekkerder gaat met een inboardmotor ipv een buitenboordmotor. Ikzelf probeer wel te rmmen met een buitenboordmotor maar heb het gevoel dat dit gewoon langer duurt in tegenstelling tot grotere schepen die ik in de box gelijk zie stilleggen. Wij zijn momenteel zoekende, en dan moet men denken aan bv friendship 28, etap (28) e.d.. Maar natuurlijk moet je de klik hebben met een schip en dus is het moeilijk de juiste keuze te maken. qua prijs kom je toch in de jaartallen 78 tot 85 terecht in de prijsklasse 20>25.000 euro.
Wij zoeken een schip wat in deze prijsklasse vel ruimte biedt (dat heeft onze compromis, ondanks zijn kleine afmetingen ook)
Welk schip (merk) staat bij de meeste zeilliefhebbers op de eerste plaats. rekening houdend met een diepgang die ook voor de meeste binnenwateren nog acceptabel is (1.20-1.30) b.v dehle optima is een ruim schip, maar heeft een diepgang van ca 1.60 wat volgens mij veel beperkingen geeft. Ook vraag ik mij af wat normale draaiuren van een motor zijn, en hoe je bepaalt wat veel is (zoals bij een auto). Ga je bij aankoop altijd wachten tot een schip op de kant staat, winterperiode ivm osmose? of hebben sommige merken dit eenvoudig niet.
Ik hoop dat een aantal van jullie veel ervaringen hebben met het zoeken naar een schip waar je de zgn klik mee hebt en die vanuit de ervaringen kunnen aangeven waar op te letten zodat het ons helpt de juiste keuze te maken.
m.v.r.gr.