vragen mbt aanschaf nwe boot

  • raini

    beste zeilcollega's,

    Wij zijn op zoek naar een ander schip.

    op dit moment hebben wij een compromis 720, maar willen een grotere boot met een inboard motor. Ik heb het gevoel dat sluisvaren/boxvaren/achteruitvaren e.d. toch wat lekkerder gaat met een inboardmotor ipv een buitenboordmotor. Ikzelf probeer wel te rmmen met een buitenboordmotor maar heb het gevoel dat dit gewoon langer duurt in tegenstelling tot grotere schepen die ik in de box gelijk zie stilleggen. Wij zijn momenteel zoekende, en dan moet men denken aan bv friendship 28, etap (28) e.d.. Maar natuurlijk moet je de klik hebben met een schip en dus is het moeilijk de juiste keuze te maken. qua prijs kom je toch in de jaartallen 78 tot 85 terecht in de prijsklasse 20>25.000 euro.

    Wij zoeken een schip wat in deze prijsklasse vel ruimte biedt (dat heeft onze compromis, ondanks zijn kleine afmetingen ook)

    Welk schip (merk) staat bij de meeste zeilliefhebbers op de eerste plaats. rekening houdend met een diepgang die ook voor de meeste binnenwateren nog acceptabel is (1.20-1.30) b.v dehle optima is een ruim schip, maar heeft een diepgang van ca 1.60 wat volgens mij veel beperkingen geeft. Ook vraag ik mij af wat normale draaiuren van een motor zijn, en hoe je bepaalt wat veel is (zoals bij een auto). Ga je bij aankoop altijd wachten tot een schip op de kant staat, winterperiode ivm osmose? of hebben sommige merken dit eenvoudig niet.

    Ik hoop dat een aantal van jullie veel ervaringen hebben met het zoeken naar een schip waar je de zgn klik mee hebt en die vanuit de ervaringen kunnen aangeven waar op te letten zodat het ons helpt de juiste keuze te maken.

    m.v.r.gr.

  • Cor

    De Friendship 28 is een prima keus. Was een courant schip, maar wordt nu veel aangeboden wat de prijs drukt. In deze prijsklasse altijd het schip laten keuren dit verdiend zich zelf terug. Ook bij Friendship kan osmose voorkomen. De veel voorkomende 10 pk motor is te krap bemeten voor het manoeuvreren. 16 tot 20 pk is perfect. 70 draaiuren per jaar wordt als gemiddeld gezien.Wat ongeveer gelijk staat aan 5000 autokilometers, maar goed onderhouden en juist gebruik zegt meer dan weinig draaiuren. Wij hebben 12 jaar een 28tiger gehad zonder noemenswaardige problemen.

    succes

    Cor

  • Bert

    De schepen die je noemt zijn allemaal prima schepen. Ik weet niet wat je vaargebied is maar persoonlijk vind ik een diepgang van 1.60m prima, daarmee kun je op de meeste plaatsen prima mee uit de voeten, je kunt inderdaad alleen niet in het riet liggen :) (en je schip vaart een stuk beter met een wat diepere kiel).

    Wat betreft op de kant zetten voor inspectie aan het onderwater schip, daarmee hoef je niet te wachten tot de winter hoor. Via jacht makelaars kan de boot zeker even de kant opgezet worden (gratis). Het is niet meer dan normaal dat je het onderwaterschip wil controleren.

    20 pk voor een boot van rond 28 ft vind ik erg veel hoor. Rond 16 pk is meer dan voldoende.

    Tja en verder is de keuze van een boot sterk afhankelijk van je eigen wensen. Je weet welke boten er prima varen (als ik lees naar welke jullie nu opzoek zijn), en je kunt prima beoordelen natuurlijk qua beslag/tuigage etc. hoe de staat is.

    Suc6 met zoeken.

  • motervilozoov

    Een binnenboordmotor heeft wel wat voordelen t.o.v. een buitenboordje, maar om nou alleen voor een beetje haven/sluis manouvreren je een hoop extra gelazer qua onderhoud op je hals te halen vind ik overdreven.

    Alleen daarvoor zou ik geen andere boot kopen, wel voor ruimte uiteraard.

  • JB

    Wat ook een zeer ruime boot is een Dufour 2800.

    Kijk daar ook maar eens naar. Is er in een 1.20m uitvoering.

    Voor een friendship 28 of 26 heb je ongeveer 13 pk nodig.

    Je ziet vaak een FS26 met 9 pk en dat is te weinig.

  • Hans Fix

    Niet goed kunnen remmen met een buitenboordmotor heeft alles met schroefkeuze te maken, vaak zitten onder buitenboordmotoren schroeven voor snelvaren en/of lichte schepen.

    Zet er een werkschroef op (grote bladen weinig spoed) en je boot remt ineens wel!

    Maar goed, daarmee groeit je boot nog niet natuurlijk….

    Hans Fix

  • raptor

    Mijn BB doet het vooruit prima maar remmen is er niet bij. Is 4pk met werkschroef. Achteruit slaat schroef bij gasgeven lucht en is het over. Voor inboard geldt 3 tot 5 pk per ton. Een 28 voeter zal beladen 2,5-3 ton wegen wat een vermogen vraagt van rond de 15 pk als je goed wilt manouvreren. Bedenk wel dat een binnenboardmotor veel ruimte inneemt dus je ruimtewinst zal erg beperkt zijn. Als je veel binnenwater zeilt is 120cm diepgang mooi. Vooral in Friesland moet je niet meer hebben. IJsselmeer wadden en Zeeland kan 160cm ook prima.

    Pieter

  • Cor

    Een Friendship 28 is weegt leeg 3,5 ton. Met de 1,20 m kiel en dat zijn de meeste heeft dit schip prima zeileigenschappen. Het hoge balastpercentage bulbkiel en de S-spantige rondspant maken dit mogelijk. De oudere typen met skeg manouvreren met de 10 pk Buck zeer moeizaam het rem effect is nihil.

    Friesland met een kiel van 1,50m: De vaarten zijn diep genoeg om in en alle watersportplaatsen te komen. Ook komen we op mooie makeritte en ankerplekken. Maar alleen op de Fleussen kunnen we zeilend met meer wind goed uit de voeten. De rest van de meren zijn daarvoor te ondiep of te klein of niet interessant.

    Cor

  • Pit

    De meeste FS 26 - ers hebben 7 pk, 9 pk lijkt me meer dan genoeg tenzij je tegen 7 Bf op zee naar huis wilt motoren, maar wie doet dat met een FS 26?

  • Sjoerd

    Mijn jeugd heb ik grotendeels doorgebracht op een Friendship 28, en de afgelopen jaren op een 35.

    De 28, met 1.20 diepgang is een zeewaardig ontwerp met ook aan de wind goede zeileigenschappen. Voor meer informatie kun je via google naar de site van de International Friendshipclub. Daar zie je bij vraag en antwoord ook waar je op moet letten.