zonnepaneel regelaar

• marc

Ik heb een 10W zonnepaneel op mijn zeilboot en die aangesloten via een regelaar op de accu. Aan dezelfde accu zit ook de laadkabel van mijn buitenboordmotor met een laadcapaciteit van 9 amp.

Mijn vraag is of een zonnepaneel regelaar samen met een buitenboordmotor aangesloten kan zijn aangezien de regelaar geen stroom meer afgeeft aan de accu en ik niet weet of de regelaar is doorgebrand door de bbm. Wie kan me helpen?

• richard

Als het goed is zal de regelaar voorzien zijn van een diode die het terug lopen van stroom vanaf de accu naar het zonnepaneel voorkomt. Het lijkt me dat hij niet kapot zou mogen gaan van de laadstroom van een buitenboordmotor.

Zijn de zekeringen van de regelaar nog wel in orde?

• Zeiler

Op mijn boot is het zonnepaneel via een regelaar op de accu aangesloten, evenals de generator. Tijdens de motorvaart is de generator- en accuspanning ca. 14 a 14,5 volt. De zonnepaneel regelaar “concludeert” daaruit dat de accu vol is en levert dan geen stroom. Hetzelfde gebeurt als de accu is aangesloten via een lader op walstroom. Wanneer de motor uitstaat en de accuspanning onder de 13,5 volt komt, dan zal bij zonneschijn het zonnepaneel via z'n regelaar stroom toevoeren aan de accu.

De zonnepaneel regelaar zal dus normaal gesproken niet worden opgeblazen bij een hoge spanning op de accu tijdens laden.

Zeiler

• Marc

Ik neem aan, dat je met de multimeter al hebt getest, dat het paneel goed werkt -

geeft in volle zon ca 19V- en dat er geen dan spanning staat op de aansluitpunten vd regelaar voor de accu, wanneer je die hebt losgekoppeld vd accu.

Dan is de regelaar inderdaad stuk.

De dynamo van een BBmotor is simpeler dan van een inbouwmotor. Mogelijk wordt de sinus niet omgeklapt en alleen maar afgesneden. Dat zou wat grotere pulsen op de electronica vd regelaar kunnen geven, vooral als de accu vol is en dus weinig kan kompenseren. Ik denk, dat je vermoeden juist is.

Kortom, in de toekomst dus maar de reglaar afschakelen bij BBmotor gebruik.

• Hans Fix

Zolang de laadstroom kleiner is dan 1,5% van je capaciteit, heb je geen regelaar nodig, en is een diode voldoende.

Bij 12V 10W is je stroom dus max. iets van 0,8A. je accu capaciteit zou dus iets van 55Ah minimaal moeten zijn. Dat is 'ie al snel…

De accu begrenst de spanning van de BBM op 14 Volt, dus dat zou de regelaar ook al moeten beschermen. Maar gooi die regelaar er nou maar tussenuit, want die heb je niet nodig.

Hans Fix

• marc

Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik heb nu een nieuwe regelaar gekocht met een aan/uit schakelaar zodat ik het zonnepaneel alleen nog maar aan doe als de motor niet draait want ik denk toch dat overspanning de regulator heeft opgeblazen.