Mijn Ovni is geen hoogaars… maar wel een knikspant platbodem. Ik denk dat beide boten goeie zeilers kunnen zijn. Ik heb lang geworsteld met loefgierigheid: Ballast verplaatst, mast anders trimmen, zeiltrim enz. Uiteindelijk is mijn boot, die zo zwaar aan het roer sjorde dat het bij 5 bft al gevaarlijk werd en die gereefd moest worden vanaf 4 bft… zo mak als een lammetje en ligt lekker op het roer. Meest effectvolle veranderingen waren nieuwe zeilen, waarbij ik de zeilmaker (Hagoort in mijn geval) gevraagd heb aan de loefgierigheid te werken zonder prestatie in te leveren. Ik denk dat iedere goede zeilmaker hier iets mee kan…
Bij mij waren de oorzaken: Totaal uitgezeilde zeilen waardoor het drukpunt op aandewindse koersen, maar ook al bij halve wind te ver naar achteren lag en niet meer naar voren te trimmen viel (zeil afplatten). Verder had ik een te grote genua die de mast ver overlapte. De boot gaat dan snel hellen en is zeer loefgierig.
Nu zeil ik met een mooi vlak te trekken grootzeil met een cunningham hole en goede onderlijkstrekker. De (120%) rolgenua heeft ‘shape-tape’ ingenaaid om bij deels inrollen geen ‘zak’ in het midden te krijgen. We varen nu ongereefd zonder problemen tot 6 bft en de boot is sneller en stuurt fantastisch… Ik vermoed dat een deel van dit verhaal te vertalen is naar de hoogaars… succes ermee, laat je horen wat je oplossing is?