hoogaars

  • Peter Lesterhuis

    Sinds korte tijd ben ik eigenaar van een 9.25 m. hoogaars (ontwerp Lunstroo). Bij het zeilen valt de enorme loefgierigheid op, zelfs bij een matige wind en goed naar voren staande mast.

    Ik zou graag ervaringen horen van andere hoogaars-zeilers.

    Peter

  • paulus

    Mijn Ovni is geen hoogaars… maar wel een knikspant platbodem. Ik denk dat beide boten goeie zeilers kunnen zijn. Ik heb lang geworsteld met loefgierigheid: Ballast verplaatst, mast anders trimmen, zeiltrim enz. Uiteindelijk is mijn boot, die zo zwaar aan het roer sjorde dat het bij 5 bft al gevaarlijk werd en die gereefd moest worden vanaf 4 bft… zo mak als een lammetje en ligt lekker op het roer. Meest effectvolle veranderingen waren nieuwe zeilen, waarbij ik de zeilmaker (Hagoort in mijn geval) gevraagd heb aan de loefgierigheid te werken zonder prestatie in te leveren. Ik denk dat iedere goede zeilmaker hier iets mee kan…

    Bij mij waren de oorzaken: Totaal uitgezeilde zeilen waardoor het drukpunt op aandewindse koersen, maar ook al bij halve wind te ver naar achteren lag en niet meer naar voren te trimmen viel (zeil afplatten). Verder had ik een te grote genua die de mast ver overlapte. De boot gaat dan snel hellen en is zeer loefgierig.

    Nu zeil ik met een mooi vlak te trekken grootzeil met een cunningham hole en goede onderlijkstrekker. De (120%) rolgenua heeft ‘shape-tape’ ingenaaid om bij deels inrollen geen ‘zak’ in het midden te krijgen. We varen nu ongereefd zonder problemen tot 6 bft en de boot is sneller en stuurt fantastisch… Ik vermoed dat een deel van dit verhaal te vertalen is naar de hoogaars… succes ermee, laat je horen wat je oplossing is?

  • Peter Lesterhuis

    Ik overweeg om een nieuwe fok te laten maken, een botterfok van 14.5 m2. Mijn huidige fok is 11 m2. Ik verwacht dat daarmee de loefgierigheid minder wordt omdat het zeilpunt (het meetkundige midden van het zeiloppervlak) naar voren gaat. Klopt deze theorie?

    Peter

  • sijlpundsvilozoov

    Nee, als je dat gaat uittekenen, zie je dat het surplus aan zeil achter of rond het zeilpunt terecht gaat komen.

    Je moet het zoeken in een beter/ ander grootzeil, verplaatsen zwaarden, of grotere scheg….

  • sijlpundsvilozoov

    Als je die fok op een langere boegspriet gaat zetten, kan het iets helpen

  • marksvrijheid

    hoe trim je je zeilen? te dicht levert altijd verkeerd zeilgedrag op en een dicht grootzeil levert loefgierigheid… in combinatie met uitgezeilde zeilen is dit effect extra

  • Peter Lesterhuis

    Bedoel je de stand van de zeilen? Dan begrijp ik je opmerking wel, maar Ik denk niet dat het daaraan ligt. Verder probeer ik het grootzeil zodanig te trimmen dat het met licht weer wat boller is en met hardere wind vlakker (dmv halstalie, stand gaffel, spanning achterlijk).

  • Peter Lesterhuis

    Dat is een streep door de rekening. Ik dacht een weliswaar dure, maar eenvoudige oplossing gevonden te hebben.

  • marksvrijheid

    hoe voer je de schoot van het grootzeil? veel te vaak zie ik dit veeeel te dicht staan, maak maar eens een paar tell tales aan het acherlijk, zul je zien dat je veel losser kunt schoten

  • raptor

    vroeger veel gezeild op een houten hoogaars,15 meter Arnemuidenaar met Lemster kont. Schip kon geweldig loefgierig zijn wat redelijk te corrigeren was door de gaffel steiler te zetten en onderlijk op te spannen en de giek iets meer naar buiten te zetten. Ook het zwaard werd dan iets minder steil gezet en met dit alles kon je het schip weer neutraal krijgen. Met meer wind heb je minder zwaard nodig, dus met weinig wind steil zetten en met veel wind niet. Nam de wind verder toe en kwam de loefgierigheid terug dan moest je reven. Bij weinig wind met kluiver op was het schip bijna niet loefgierig te krijgen. Wel weet ik nog dat het schip steeds loefgieriger werd naarmate de katoenen zeilen ouder werden; er kwam dan een zak achter in het zeil die er niet meer uit te trimmen was en dan nam de zeilmaker het zeil een beetje in. Fijntrim werd ook verder gedaan door loodzakken van 25kg van voor naar achter te brengen. Wonderlijk hoe gevoelig een 15 tons schip was voor het verleggen van 50 kg van achter naar voor. Met veel wind gewicht in de kont en met weinig wind gewicht in de kop.

    Pieter