Net gevonden op internet:
Vocht in de brandstof
Tijdens het bunkeren, het opnemen van brandstof op een schip, veroorzaakt het temperatuurverschil tussen de in de scheeps-tank aanwezige brandstof en de brandstof in de opslagtank van het bunkerstation, behoorlijk wat condensatie. Ook in gebieden met een groot verschil in temperatuur tussen dag en nacht kan aardig wat vocht doen neerslaan op de wanden van de tank. Uiteraard dringt er natuurlijk altijd vochtige lucht binnen via de ventilatiekanalen
De waterdamp in de met vocht verzadigde lucht slaat neer op de wanden van de tanks en zal als druppelgewijs langs de wand in de brandstof neerdalen. In het bijzonder in zeelucht zal dit water veel corrosieve ionen (zout) bevatten.
Door het verschil in soortelijk gewicht vind je het water altijd onderin de tank, als residu.
In dit residu zullen micro-organismen zich gaan ontwikkelen, zij voeden zich met via de scheidingslijn tussen het water en de brandstof met koolwaterstoffen uit de brandstof en scheiden draadvormige afvalstoffen uit die zich ook in de brandstof zullen verspreiden.
De kwaliteit van de brandstof gaat zichtbaar achteruit, diesel wordt vlokkig en vuil, met prut en bruine draden.
De corrosieve afvalstoffen van de bacteriën zullen in toenemende mate teruggevonden worden in het brandstofcircuit, tanks, filters, pompen en verstuivers….
Corrosief ? inderdaad, gedurende hun groei zullen sulfa-bacteriën de zwavel uit diesel omzetten in zure afvalstoffen, schade hierdoor is makkelijk onder te verdelen:
- Verstopte filters en leidingen resulterend in schade aan brandstofpomp en motor-storingen.
- Corrosie van de tank en leidingen (lekkage).
Dergelijke schade kan worden voorkomen door gebruik van BACT-FUEL ( dat is dus bovenbedoelde dope ).