controleren schoten en vallen

• M.

Je hebt gelijk Richard! Ik had een reddingsvest met harnas aan en ik zat met een goede elastische lifeline aan de mast gezekerd dus dat was wel goed geregeld. Hoewel het ook niet bepaald lollig is als je over de muur gaat met lifeline in die omstandigheden. Volgens mij breek je al je botten maar je kans is dan wel een stuk groter dat je het overleeft. De KNRM heeft het bijzonder druk gehad trouwens gisteren zag ik op de site.

• Bert

Ik weet niet of je een inboard motor hebt. Maar in dat geval zou ik zeker het grootzeil gehezen hebben en vervolgens op grootzeil en motor gaan varen. Je boot ligt vele malen rustiger in het water en je haalt hogere snelheden dan wanneer je op de motor vaart zonder grootzeil.

• andre

Er is inderdaad een verschil in gedrag tussen de verschillende lengtes (van schepen).

Een harp is een heel vervelend ding als deze een lange periode kans heeft gehad om stof in te laten wateren.

Ik heb dergelijke situatie op boten van 22 voet tot 42 voet gehad en ze altijd hetzelfde aangepakt.

In dit geval lijn ikmij met een korte lijn aan. De lengte moet dusdanig zijn dat je niet over de rail kan.

Wat ik begrepen had was jouw koers hoog aan de wind. Dat moet uitstekend gaan op een grootzeil. Ok, bij eentopgetuigd schip verlies veel snelheid, maar dat maakt de manouvreerbaarheid bij het inzeilen van de haven beter.

Ik ben niet heilig en de beste stuurlui staan aan wal, dus kan jouw situatie niet beoordelen (ik was er niet bij). Maar als ik lees dat het om een gebroken valletje gaat en een gescheurd zeil, dan is mijn mening dat je genoeg kennis moet hebben om dat op te lossen. (ik heb steevast een betonschaar aan boord, voor eventueel kappen van verstaging (1x) en knippen van vastgelopen harpsluitingen die snel los moeten)

Opties zijn legio.

Begrijp me goed, het is geen aanval van mij naar jou. Het is puur het feit dat ik de KNRM niet zie als een organisatie die parttime vorodekkers levert. Mijn inziens is hun doelstelling het redden van mensen uit levensbedreigende situatie.

Het zijn vrijwilligers die te vaak uit hun bed, van hun werk of bij hun gezin vandaag worden getrokken om als sleepdienst tef ungeren.

Een simpele spraakverwarring door de telefoon / marifoon kan de KNRM de verkeerde prioriteit doen stellen die onnodig mensenlevens kost.

Ik vind dat we daar als watersporters zeer kritisch in moeten zijn!!

• M.

Bedankt Andre. Ik zie het zeker niet als aanval maar als leerzaam. In zo'n situatie doe je ook maar wat je denkt dat het beste is. We kwamen echt niet tegen de golven in met het bootje, vloog alle kanten op en het ging ons in dit geval om ons kind wat ik ook duidelijk heb aangegeven aan de telefoon. Gelukkig pakte de boot het later goed op en dat heb ik toen ook aangegeven. Ze kwamen toch nog even kijken en dat was alleen maar vriendelijk. Ik heb dus niet om de knrm gevraagd om een harpje los te draaien ;)

Over het grootzeil hijsen hebben wij erg getwijfeld. Ik was bang dat we dan alleen maar af zouden waaien en nu konden we gewoon recht op de bestemming af varen. Hij had zeker minder gestuiterd met het grootzeil op, dat is een ding dat zeker is. Punt is dat er niet goed te reven is met de constructie zoals hij nu is dus dan had ik het zeil helemaal moeten ophijsen wat misschien ook weer wat heftig was geweest.

Je punt over de betonschaar is een hele goede. Ook bleek dat de tangen onder de bank lagen en dat moet natuurlijk gewoon voor het grijpen liggen want in zo'n situatie wil je niet eerst nog onder de bank moeten kruipen.

• Evert Jan

Wat ik uit je verhaal begrijp en wat er in het bericht van de KNRM staat heb je in mijn ogen niet echt de juiste beslissing gemaakt. Waarom probeer je met averij uit alle macht tegen de golven in te moteren? Met een grootzeil had je met gemak ruime wind naar Hoorn gekund. Daar de haven in en in de wind achter de dam het anker erin. Dan had je op je gemak het probleem op kunnen lossen. Veiligheid zeker met een klein kind voor alles.

De windvoorspelling voor afgelopen vrijdag was overigens niet echt een verassing.Die was op diverse bronnen al gemeld. De wind was wel(toen wij om 12 uur Hoorn verlieten) al wat sterker als verwacht. Maar onder de hogerwal niets om je echt zorgen over te maken. De centrale meldpost IJsselmeer is wel een van de minst betrouwbare bronnen voor een windbericht. Deze mensen hebben echt geen verstand van weer.

Een keer blijven liggen of ruime wind terug varen is overigens niet iets om je voor te schamen. De helden liggen nog altijd op het kerkhof.

Evert Jan

• schieper

Wij wilden vrijdag naar engeland maar zijn ook naar een uur of 2 omgedraaid. Er was 's-ochtends 5-6 voorpseld en adt was voor ons al een grensgevalletje want je weet dat het dan best een 7tje kan worden. Toch proberen en toen bleek dat het toch te veel was, gewoon terug naar scheveningen. Voor de wind is het altijd een stuk aangenamer dan aan de wind. Wat wij altijd doen, gedaan hebben:

- In de winter nemen we alle lijnen mee naar huis, wassen deze en doen een avondje schiemanswerk. Reuze gezellig.

- Voor langere tochten lopen wij alles na. Ook de mast. Regelmatig lopen wij op dek alles na, treken harpjes aan etc.

Ik ken jouw boot niet maar wij hadden in een dergelijk geval:

-grootzeil gezet

-afgevallen naar een rustige koers tov wind en golven (ruime wind). Beweegt het dek ook niet zo

- Fok naar binnen en aan de reeling geborgen.

- Niewe koers bepalen. (heeft de motor en gz voldoende vermogen om aan de wind naar haven van bestemming te kruisen en zie ik dat met deze bemanning zitten)

Je bent toch wel redder aan wal geworden (als je dat al niet was)

• kontroolevilozoov

Even kleine moraal t.a.v. het gebeurde:

Ga niet een grote plas op met een grootzeil dat niet goed gereefd kan worden en zonder stormfok….

Ik heb ook een boot die slecht vaart op alleen het ongereefde grootzeil, maar op het 2e rif gaat het wel…

• M.

Hele lijst met moralen en plannen vilosoov :D

- tang en betonschaar voor het grijpen leggen

- regelmatig controleren niet direct zichtbare onderdelen

- vertrouw niet op het marifoonweerbericht maar op je eigen gevoel

- grootzeil geschikt maken om eenvoudig dubbel te reven (nu gaat dat lastig)

- rúim plannen van terugreis van de vakantie

- eindelijk aanvraag voor vergunning marifoon opsturen

- niet koste wat het kost vasthouden aan bestemming

- neem 5 minuten de tijd om beslissingen te laten bezinken

Nou ja, het was een leerzame gebeurtenis zullen we maar zeggen…

• BJ

Een stormfok op het Markermeer???? Je kan natuurlijk ook overdrijven……

• M.

Ja een stormfok was nu echt nog niet nodig. Alleen op de fok ging het prima tot hij naar beneden kwam ;)