Er is inderdaad een verschil in gedrag tussen de verschillende lengtes (van schepen).
Een harp is een heel vervelend ding als deze een lange periode kans heeft gehad om stof in te laten wateren.
Ik heb dergelijke situatie op boten van 22 voet tot 42 voet gehad en ze altijd hetzelfde aangepakt.
In dit geval lijn ikmij met een korte lijn aan. De lengte moet dusdanig zijn dat je niet over de rail kan.
Wat ik begrepen had was jouw koers hoog aan de wind. Dat moet uitstekend gaan op een grootzeil. Ok, bij eentopgetuigd schip verlies veel snelheid, maar dat maakt de manouvreerbaarheid bij het inzeilen van de haven beter.
Ik ben niet heilig en de beste stuurlui staan aan wal, dus kan jouw situatie niet beoordelen (ik was er niet bij). Maar als ik lees dat het om een gebroken valletje gaat en een gescheurd zeil, dan is mijn mening dat je genoeg kennis moet hebben om dat op te lossen. (ik heb steevast een betonschaar aan boord, voor eventueel kappen van verstaging (1x) en knippen van vastgelopen harpsluitingen die snel los moeten)
Opties zijn legio.
Begrijp me goed, het is geen aanval van mij naar jou. Het is puur het feit dat ik de KNRM niet zie als een organisatie die parttime vorodekkers levert. Mijn inziens is hun doelstelling het redden van mensen uit levensbedreigende situatie.
Het zijn vrijwilligers die te vaak uit hun bed, van hun werk of bij hun gezin vandaag worden getrokken om als sleepdienst tef ungeren.
Een simpele spraakverwarring door de telefoon / marifoon kan de KNRM de verkeerde prioriteit doen stellen die onnodig mensenlevens kost.
Ik vind dat we daar als watersporters zeer kritisch in moeten zijn!!