controleren schoten en vallen

  • M.

    Vanochtend brak met ZW 6bft op het Markermeer onze fokkeval. Het ding kwam in één keer naar beneden. Er stond een flinke golfslag en we voeren heel hoog aan de wind. Het was een fikse toer om het ding weer binnen te halen. Het blijkt dat de (het?) val precies is gebroken onder het lusje waar de harp doorheen zit. Het ding zit hoog in de mast (rolfok) en ik moet bekennen dat wij er tot nog toe alleen aan het begin en aan het einde van het seizoen naar keken (slecht!). Hoe vaak controleren jullie dit soort dingen? Wij hebben in ieder geval weer wat geleerd vandaag :D Helaas zitten er ook een paar scheuren in de fok, waarschijnlijk door de kracht van het water. De KNRM is er nog bijgeweest want het leek erop dat we niet op de motor tegen de golven in kwamen (we hebben een klein bootje) maar uiteindelijk viel dat gelukkig mee. Met 6 jarige matroos aan boord wilden wij geen risico nemen. We zijn gelukkig op eigen kracht verder gevaren. Misschien komen er nog leuke plaatjes op de site ;)

    Typisch was dat het er rustig uit zag, het marifoonweerbericht sprak van 2-4 zuid maar de realiteit was anders. Ben benieuwd of jullie ook zulke ervaringen hebben en hoe vaak jullie dus de spullen controleren? Het zichtbare spul doe je haast als vanzelf bijna elke keer maar dit dus niet.

    M.

  • Richard

    Vanochtend om ongeveer 11 uur stond er in ieder geval wel windkracht 5 a 6 voor ijsselmeer/marken op het marifoonbericht. Had jij vroeger in de ochtend geluisterd? Of gisteravond al?

  • M.

    Redelijk vroeg. Vanochtend om kwart over 8 was het bericht van 8 tot 20 2-4 zuid, later 4-5 zuidwest. Wij waren dus vroeg vertrokken om met halve wind naar de overkant te kunnen varen. Niet gedacht dat later al 2 uurtjes later was! Dit was echt wel een 6 bft met flinke golven. Toen wij in onze haven aankwamen was er ook een windwaarschuwing zw 6bft voor IJsselmeer en Markermeer.

    Nou ja, het was leerzaam zullen we maar zeggen en mijn zoon heeft iets te vertellen op school na de vakantie ;) . Hulde voor de man van de KNRM die naar voren kroop om met zijn handen het harpje los te draaien zodat de fok helemaal naar binnen kon :D Was mij niet gelukt en met tang lukte niet omdat ik mij ook nog vast moest houden. Jeumig wat gaat zo'n punt heen en weer met golven van 1 meter…

    M.

  • Arjan

    Je staat op de site.

  • M.

    Ik zag het :D De kustwacht scheen doorgegeven te hebben dat de mast gebroken was dus voor de knrm viel het erg mee ;). Ze hebben het druk gehad die dag. Maar hoe vaak controleren jullie nou dit soort dingen?

  • Alex

    Meestal schavielt de fokkeval bovenaan de mast en wordt daar dan dunner en kan dan uiteindelijk breken. Vallen kunnen veel hebben dus waarschijnlijk was je val al niet helemaal lekker. Bij het erop ztten van de genua/ fok aan het begin van het jaar, controleer ik dit altijd.

    Aan het begin van seizoen was de genuaval bij mij ook dunner geworden, maar alleen bovenaan 20 cm afgehaald en toen weer oke.

    Dit zijn zo van die dingen die kunnen gebeuren op het water. Je probeert je goed voor te bereiden en dan kan er toch nog wat onverwachts gebeuren. Oude stagen/ mast e.d. kunnen ook breken zonder zichtbare waarschuwing, maar gebeurt gelukkig zelden.

  • richard

    Ja kan natuurlijk ook een kous in het oog splitsen, dan hoef je niet bang te zijn dat het oog snel doorslijt.

  • andre

    Wij wisselen regelmati, ondanks een rolsysteem. Dus het probleem hebben we niet.

    Wel vind ik het verontrustend dat men zelf geen fok kan wisselen bij een golfslag van (slechts) een meter (voor het ijsselmeer isdat inderdaad best redelijk).

    Kwestie van oefenen, want het beheersen van je gehele boot (dus ook buiten de kuip) draagt bij aan goed zeemanschap

  • M.

    Wat had ik moeten wisselen Andre? De fok was gescheurd, anders had ik hem nog aan andere val los kunnen ophijsen. Het enige andere voorzeil dat wij nog hebben is het lichtweerzeil en dat leek mij ook niet zo geschikt ;) Op een bootje van 7 meter zijn die golven trouwens een stuk heftiger waarschijnlijk dan op de gemiddelde lengte van tegenwoordig. Het is maar een heel klein voordekje en ik was blij dat ik dat ik erop kon blijven zitten. Het harpje kreeg ik (vrouw :D) met mijn blote handen niet los en met losse handen om tang te bedienen kon echt niet.

    Ik ben wel benieuwd hoe jij dit opgelost had. Daar kan je altijd van leren. Het grootzeil hijsen leek ons ook niet een goed idee want dan eindig je volgens mij in Hoorn omdat je zo afzwaait.

  • richard

    Hoe dan ook, zorg er bij dergelijk weer voor dat je op een of andere manier bent verbonden met je scheepje. Een harnas of reddingsvest met harnas en een stevige vanglijn is van levensbelang.

    Als je op het IJsselmeer met dergelijke weersomstandigheden overboord gaat zal dat hoogst waarschijnlijk je einde zijn; de boot gaat wel verder.