Middellandse zee zeiler gevraagd

  • Frank uit Frankrijk

    Van posting ‘zeiljachtje gezocht’ naar posting ‘zeiljachtje gekocht’ naar liever niet gezonken!

    Durf ik dit? Ja, nee, ja, nee, ja toch maar wel!

    Omdat ik vroeger wel heel veel gesurfd en een beetje gezeild heb, maar nog nooit met een grotere boot ( 31 voet is voor mij een grotere boot:-) heb gezeild ben ik op zoek naar iemand die een paar dagen met me mee wil.

    Het idee is als volgt:

    Ben je een ervaren zeiler en heb je zin in een weekendje ( of een paar dagen door de week ) varen op de middellandse zee. Neem dan een vlucht van Eindhoven naar marseille met Ryanair ( heel goedkoop ). Daar pik ik je op en we rijden ca. 30 km naar de boot.

    Vervolgens gaan we varen, varen, varen ( en af en toe wellicht een haventje aandoen of voor anker ). We kunnen op de boot overnachten ( er zijn 2 aparte slaaphutten ). Vervolgens varen na één of twee nachten weer terug naar de ligplaats en ik rijd je weer terug naar het vliegveld.

    Durf jij dat ook? En nog belangrijker heb je daar zin in!

    Zelf ben ik dus man, 46 jaar, heb thuis mijn vrouw en 2 kinderen. En in Fos ligt vanaf 22-8 m'n bootje (Conati 31).

    Het lijkt mij voor allebei een hele leuke ervaring, en buiten de vliegreis zijn er geen kosten voor je.

    n.b. Ik vind het wel verstandig dat je alleen komt, anders zou ik me al snel het derde wiel aan de wagen voelen.

    Ben echt heel benieuwd of hier reacties op komen.

  • Paulus

    Frank, je bent doortastend bezig! Nee, ik kom niet… ga zelf komend weekend aan het varen op de noordzee… Moet ik me zorgen over je maken? De technische controle nog niet geweest en je hebt in gedachten de koop al beklonken en al verliefd op de schuit…. Kijk uit jongen, want er zijn altijd gebreken… Als je verliefd bent heb je straks de neiging ze te bagatelliseren omdat je snel wilt varen en da's niet slim.

    Mijn tip: vergeet de schuit. Zet je emotie weg… Pas als de inspectie positief is en je evt. hebt na- onderhandeld over de kosten van reparaties, overweeg je de koop opnieuw NADAT je hebt nagedacht of het 'm echt wel is…

    Bij je inspectie: Wees erbij als je expert door de boot kruipt. Zorg dat je wéét dat alle luiken en luikjes open geweest zijn, alle slangen, afsluiters, doorvoeren geïnspecteerd en dat véél aandacht gaat naar sterkte van mast, romp, dek, tuigage en de kwaliteit van motor en schroefas. Vergeet de evt. gasinstallatie en de elektriciteit, accu's en elektronica niet… Zo leer je je boot perfect kennen. Zaklamp mee! Liefst ook een vochtmeting van de romp op div. plekken enne: haal die schuit uit het water!

    Als dat gebeurd is, heb je een lijst met aandachtspunten. Praat daarover samen met de expert en de verkoper bij een goeie bak koffie. Een goeie expert kan een kostenvoorspelling geven. Frons je wenkbrauwen en meld dat je hier niet op gerekend had en misschien van de koop afziet. Probeer er dan samen uit te komen. Wees niet te makkelijk, want iedere reparatie kost bakken geld en zeeën tijd.

    Als je dan nog steeds een boot hebt, laat belangrijke gebreken verhelpen, zeker aan motor, lenspomp, stuurinrichting en tuigage, koop een stel goeie reddingvesten, zorg voor werkende apparatuur en gps en ga dan pas voorzichtig aan zeilen denken…

    Was gegroet,

    Kabouter Wijsneus.

  • Frank uit Frankrijk

    Dank voor je reactie. Zelf had ik ook al het idee dat ik ‘tot over m’n oren verliefd ben op deze boot'

    Momenteel ligt de boot op de kant. 2 jaar geleden is deze boot uitgebreid gekeurd. Volgende week wordt er opnieuw een keuring gedaan ( waar ik inderdaad bij ben ). En zelf ben ik nu bij 3 bezoeken ( en bij 35 graden )tot in alle holtes van de boot gekropen. God, wat is dat bloedheet in zo'n boot die op de kant ligt.

    Uiteraard moeten eventuele gebreken nog verholpen worden. maar na de eerste testvaart met de vorige eigenaar wil ik zelf wel zo snel mogelijk de zee op om de boot echt te leren kennen. Maar dat durf ik nog niet alleen!

    De boot is in principe klaar. De boot is 2 jaar geleden door de huidige eigenaar gekocht en in orde gemaakt ( alle papieren heb ik gezien ).

    Dus beschikt de boot nu over een goede tuigage. De motor heeft een probleempje, maar voor deze week staat de reparatie gepland. GPS appartuur is nieuw, automatische piloot ook. Net als de complete schroefas. Romp is goed behandeld.

    Nu nog de expert erbij en dan kan ik volgens mij zo de zee op.

    Maar ik ben wel blij hoor met je, ‘kabouter Wijsneus’, want ‘verliefdheid maakt blind’.

    Gelukkig ben ik dankzij mijn werkzame verleden bij auto-, schade- en expertise-bedrijven redelijk in staat om een aantal zaken in te schatten. Daarnaast moet de ( echte ) expert volgende week de doorslag geven. En natuurlijk kan ik me niet voorstellen dat ik toch nog dingen over het hoofd heb gezien!!:-).

    De huidige eigenaar neemt na 2 hartinfarcten ( hij mag van z'n vrouw echt niet meer varen ) afscheid van de boot en zijn ligplaats, en levert de boot completer dan compleet aan me af ( inclusief zwemvesten, zodiac met motor, enz.enz.).

    ach, ik durf het aan om nu al de oproep te plaatsen, vooral ook met de gedachte dat het altijd nog even duurt voordat er echt een afspraak tot stand komt.

  • Paulus

    Klinkt als een goeie koop, frank! Blijft staan dat je van een keuring, als je met een goeie expert meeloopt, nog jaren plezier hebt. Zulke mensen kunnen je veel leren over je eigen schip.

    Hopelijk vind je een zeiler die niet alleen kan varen, maar je ook evt. gekkigheidjes in je tuigage enz. leert herkennen en oplossen. Goeie zet van je om iemand mee te nemen.

    Dan kan ik me nog voorstellen dat je e.e.a. te leren hebt op het gebied van navigatie en meteo. Zeker in jouw regio kan het plotseling losbarsten… Tip: Koop zo'n electronische barometer die op het scherm je het luchtdrukverloop van de laatste pakkumbeet 24 of 72 uur laat zien. Ze zijn niet duur, paar tientjes moet kunnen, dus koop er 1 voor aan boord en 1 voor thuis en ga trends leren herkennen. Je hoeft als beginner maar 1 ding in je oren te knopen: gaat die lijn duiken: wegwezen of heel erg reven…

    Veel plezier!

  • Frank uit Frankrijk

    Je weet niet half hoeveel ik nog te leren heb!

    Vaarbewijs en marifonie heb ik weliswaar, maar over 2 weken doe ik examen voor m'n vaarbewijs-uitbreiding ‘hauturière’. ( vooral navigatie en meteo ). Dat heet dus vaarbewijs A in Nederland volgens mij.

    Bedankt voor de meteo-tip. Ga gelijk is op internet naar zo'n ding zoeken.

  • Paulus

    Conrad heeft een mooie:

    Als de link niet werkt zoek op barometer. Kost 34,95…

    http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flNlc3Npb249UDkwX05MX0IyQzpDX0FHQVRFMTE6MDAwMC4wMTE2LjQ0NDQ2MjRkJn5odHRwX2NvbnRlbnRfY2hhcnNldD1pc28tODg1OS0xJn5TdGF0ZT03ODk2OTM1ODg=?~template=PCAT_AREA_S_BROWSE&mfhelp=&p_selected_area=%24ROOT&p_selected_area_fh=&perform_special_action=&glb_user_js=Y&shop=NL2&vgl_artikel_in_index=&product_show_id=&p_page_to_display=DirektSearch&~cookies=1&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=&s_haupt_kategorie=&p_searchstring=barometer&p_searchstring_artnr=&p_searchstring_manufac_artnr=&p_search_category=alle&r3_matn=&insert_kz=&gvlon=&area_s_url=&brand=&amount=&new_item_quantity=&area_url=&direkt_aufriss_area=&p_countdown=&p_80=&p_80_category=&p_80_article=&p_next_template_after_login=&mindestbestellwert=&login=&password=&bpemail=&bpid=&url=&show_wk=&use_search=3&p_back_template=&template=&kat_save=&updatestr=&vgl_artikel_in_vgl=&titel=&darsteller=®isseur=&anbieter=&genre=&fsk=&jahr=&jahr2=&dvd_error=X&dvd_empty_error=X&dvd_year_error=&call_dvd=&kna_news=&p_status_scenario=&documentselector=&aktiv=&p_load_area=$ROOT&p_artikelbilder_mode=&p_sortopt=&page=&p_catalog_max_results=20

  • Alex

    Leuk voorstel, maar helaas gaat dat niet lukken.

    Het weerbeeld aan de Middellandse Zee is heel anders dan in NL. M.i. heftiger en soms onvoorspelbaarder dan in NL met meer afwisselingen tussen (te) veel wind (mistral) en weinig of geen wind. Zo lig je te dobberen en zo waait het bft 6. Bij windstil weer zie je de wind aankomen aan de schuimkopjes. Veel schuimkopjes betekent gelijk reven. Met gereefde zeilen lig je dan stil op de golven, dan breekt het los en merk je dat het (meestal) allemaal wel meevalt dankzij je voorbereidingen.

    Vooraf goed de kaart en pilotboek bestuderen, weerberichten bekijken en dan mert rustig weer en rustige weersvoorspellingen uitvaren. Met kleine stukjes beginnen en wat oefenen met reven e.d.. Take it easy. Veel plezier.

  • Frank uit Frankrijk

    Dank voor de link, Paulus, ik heb hem gevonden en gelijk maar een besteld om er wat mee te spelen.

    Dank je, Alex dit soort tips zijn meer dan welkom!

    (Trouwens ben ik ervan overtuigd dat er heel veel mensen op dit forum meelezen die jullie tips goed kunnen gebruiken ). Maar dat wisten jullie waarschijnlijk allang.

  • Nienke

    Frank,

    Gefeliciteerd met je boot!

    In 2004 heb ik ook gevaren langs de kust van ZF, vanaf Port St. Louis naar Cassis en daarna naar de Balearen met een boot van 25ft. Mooi stukje kust!

    Mij lijkt het heel leuk om daar weer eens te varen.

    Maarre, dan neem ik wel mijn vriendin. Durf jij dat aan, met twee vrouwen? :)

    Natuurlijk weet ik nu niet meteen of we het geregeld krijgen met werk e.d. maar het idee spreekt mij wel aan.

    Mijn vriendin heeft weinig zeilervaring, maar ik heb redelijk wat mijlen op zee achter de rug. (o.a. Middellandsezee, Noordzee en Atlantic)

    Laat maar weten of je het wat vindt.

    Nienke

  • Frank uit Frankrijk

    Zucht, thuis 3 vrouwen, en met m'n bootje al dat water om me heen en dan ook nog 2 vrouwen aan boord.

    Je aanbod klinkt goed, maar ik geef gewoon maar toe dat ik daar niet zo'n zin in heb. Of zou ik het gewoon niet durven?

    In ieder geval harstikke bedankt voor je reactie, Nienke.