oud zeiljachtje kopen

  • Frank uit Frankrijk

    Goedemiddag allemaal,

    Als kersverse 46 jarige zeiler ben ik op zoek naar een zeilboot van ca 30-35 feet om op de middelandse zee uitstapjes te maken soms alleen en soms met mijn gezin. Ik woon een stukje boven Marseille.

    Mijn budget is ca. 20.000 euro.

    Wat ik vind op internet ( Frankrijk en Nederland ) zijn vooral de Beneteau first 32 en de dufour 31. Beide boten zijn met bouwjaar rond 1981 zo'n 30.000 euro vraagprijs ( o.a. marktplaats ). Meestal wel tenminste een keer opgeknapt, een wat nieuwere motor en de nodige apparatuur aan boord.

    Je komt wel enkele goedkopere boten van 20.000 tegen, maar daar ben ik dan bang voor uitgelubberde zeilen, te sterk verouderd polyester ( of is dat een indianenverhaal? ), een motor die vervangen moet worden, enz.

    Als je dan 10.000 euro kosten hebt, kun je beter gelijk wat duurder kopen.

    Maar wat mij vooral verbaasd is het volgende . De genoemde first 32 is nu nieuw zo rond de 80.000 euro. Aangezien ik van origine uit de autobranche kom wil het er bij mij gewoon niet in dat je na 27!! jaar nog steeds 30.000 euro voor zo'n boot betaald.

    Wil iemand mij alsjeblieft bevestigen dat dit reeele prijzen zijn ( of juist niet ).

    Alvast bedankt voor jullie reacties.

  • Alex

    Het zijn reele prijzen. Heel vreemd voor zulke oude schepen, ben ik geheel met je eens.

    Net als bij auto's, is onderhoud heel belangrijk. Een gerenoveerd en goed bijgehouden oud schip kan net zo goed zijn als een nieuwe.

    Een budget van 20.000 euro is niet veel voor een schip van 30 - 35 voet. Je komt dan al snel in de categorie opknappers terecht. Daar moet je handig voor zijn, kennis van zaken hebben, geld in stoppen en tijd en zin in hebben. Of je moet met wat geluk tegen een buitenkansje aanlopen of veel af kunnen dingen (niet onbekend in de autobranche dacht ik zo).

  • Frank uit Frankrijk

    Dat is een snelle reactie, Alex! Dankjewel.

    Een opknapper zoek ik dus niet.

    Er is dan toch kennelijk voldoende belangstelling, ondanks de hoge prijzen.

    Zouden jullie me aan kunnen geven waar ik vooral op moet letten om te weten of ik niet per ongeluk toch een opknapper koop tegen te hoge prijs.

    Weer alvast bedankt voor reacties.

  • Paulus

    Frank, een motor, mits goed behandeld, kan na 20 jaar in prima staat zijn, of totaal verrot… maar dat oordeel zal je minste probleem zijn als je uit de autobranche komt…

    Een stel zeilen is na een jaar of 10 meestal wel uitgelubberd en kan je boot lastig vaarbaar maken. Een goede zeiler kan wel beoordelen of de zeilen nog een paar jaar mee kunnen. Grootzeil en genua voor een dertigvoeter zullen je nieuw iets meer dan 3000,= kosten. Een set goeie zeilen maken een boot een stuk plezieriger vaarbaar.

    Als je geen opknapper wil is verouderd polyester niet helemaal een indianenverhaal. Is er osmose dan moet er toch aan gewerkt worden… Maar er zijn genoeg oudere boten zonder dat probleem.

    Voor het beoordelen van romp, tuigage en zeilen is het, om je een miskoop te besparen, misschien aan te raden een expertise te laten doen. Geeft geen 100% zekerheid, maar wel houvast en als beginner misschien minder kopzorgen. En kopzorgen wil je niet, je wilt ontspannen varen… Zal je zo'n 500,= kosten.

    ANWB ‘test’ regelmatig gebruikte (zeil)boten in de Waterkampioen. Het zou me niets verbazen als ze dat met de door jou genoemde boten gedaan hebben. Levert je ws een hoop aanknopingspunten op om te bekijken. Kwestie van oude nummers opvragen.

    Zoals Alex aangeeft zijn de prijzen wel ongeveer conform. Zit toch echt wel onderhandelingsruimte in. Er is veel aanbod, daar kan je gebruik van maken. En per geval hangt het er van af hoeveel haast de verkoper heeft. Sommige boten liggen zeer lang te koop en vanaf augustus worden de eigenaars zenuwachtig: Er zit dan weer een winterseizoen met stallingskosten en veel werk aan te komen. Het zou me niet verbazen als dat zomaar 3000,- - 5000,- kan schelen…

    Veel plezier met kiezen en varen!

  • Frank uit Frankrijk

    Dank je Paulus.

    Lijkt mij ook slim om nog even te wachten met kopen tot later in het seizoen.

    Het eerste jaar ben ik toch enthousiast genoeg om nog tot ver in het jaar door te varen:-)

    Die osmose, dat is een enge ziekte hoor! Net even op de volgende link gekeken:

    http://www.brekken.nl/watersport/index.php?menu_id=61

    Het blijkt dat een behandeling van het onderwaterschip 315,- euro per m2 kost.

    Oftewel ( volgens mijn simpele berekening ) voor een boot van ca. 10 m kom je dan op 10*2*315 = 6300,00 euro!

    Dan een stel nieuwe zeilen erbij en wat werk aan de motor en je zit al boven de 10.000 euro aan kosten!

    Die keuring kan dus zeker de moeite lonen! Ga snel zoeken of we hier ook een instantie hebben die dat soort keuringen doet.

  • Paulus

    Het loont al even te kijken naar meer en minder osmosegevoelige types. Enne; waarom zou je in de winter stoppen met zeilen??? Zeker in frankrijk… Dus laat kopen en lekker winterzeilen is zeker een optie.

    Je zou ook kunnen gaan boatsharen (geen idee of ze dat in F hebben). Geen zorgen, wel varen…

  • Erwin K

    Via de anwb kun je ook keuringen buiten nederland regelen…

    Succes,

    Erwin

  • Frank uit Frankrijk

    Weer bedankt voor de reacties.

    Sorry, ik ging er in mijn onschuld vanuit dat polyesterboten 's winters uit het water moeten.

    Net in het archief hier zitten lezen dat dat niet echt nodig is, tenminste als de boot goed behandeld is.

    Dus ga ik hopelijk lekker de hele winter doorvaren.( Als de mistral zich maar een beetje rustig houd ).

    Heb inmiddels ook een ‘bureau d’expertises maritimes ' in Marseille gevonden voor een evt aankoopkeuring. (lijkt me dat de ANWB dat ook aan een franse organisatie uitbesteed?)

    Boatsharen lijkt me nou echt helemaal niks. Ik wil gewoon met m'n eigen bootje varen:-). Geef mij dan ook de zorgen er maar bij!

  • Cor

    Frank

    20.000-30.000 euro. 30-35 feet uit het middellandsezee gebied kan niets zijn. Hier betaal je voor een beetje boot al het dubbele. Besef wel dat een boot uit dit gebied veel meer te lijden heeft door de zon en warmte en zoutwater dan hier. We hebben al eens een Jeanneau 36 van nog geen 5 jaar gehuurd. De boot lekte aan alle kanten om dat de kit van de rompdekverbinding de ramen en de luiken volledig was uitgedroogd. Ook het polyester zag er niet uit, Met Jeanneau daar is niks mis mee.

    Cor

  • Frank uit Frankrijk

    Zo Cor, dat is nogal wat, wat je daar vertelt.

    Oftewel ik moet volgens jou veel duurder gaan kopen.

    Het kan toch niet zo zijn dat je voor 30.000 euro ( ik heb het aankoopbedrag alvast spontaan 10.000 boven m'n begroting gezet) een boot koopt die rijp is voor het scheepskerkhof!

    Dat betekent dat alleen nieuw ( of heel jong gebruikt ) interessant is.

    Het geeft mij in ieder geval het belang van een aankoopkeuring aan. Liever 500 euro weggeven dan een wrak van 30.000.