Goedemiddag allemaal,
Als kersverse 46 jarige zeiler ben ik op zoek naar een zeilboot van ca 30-35 feet om op de middelandse zee uitstapjes te maken soms alleen en soms met mijn gezin. Ik woon een stukje boven Marseille.
Mijn budget is ca. 20.000 euro.
Wat ik vind op internet ( Frankrijk en Nederland ) zijn vooral de Beneteau first 32 en de dufour 31. Beide boten zijn met bouwjaar rond 1981 zo'n 30.000 euro vraagprijs ( o.a. marktplaats ). Meestal wel tenminste een keer opgeknapt, een wat nieuwere motor en de nodige apparatuur aan boord.
Je komt wel enkele goedkopere boten van 20.000 tegen, maar daar ben ik dan bang voor uitgelubberde zeilen, te sterk verouderd polyester ( of is dat een indianenverhaal? ), een motor die vervangen moet worden, enz.
Als je dan 10.000 euro kosten hebt, kun je beter gelijk wat duurder kopen.
Maar wat mij vooral verbaasd is het volgende . De genoemde first 32 is nu nieuw zo rond de 80.000 euro. Aangezien ik van origine uit de autobranche kom wil het er bij mij gewoon niet in dat je na 27!! jaar nog steeds 30.000 euro voor zo'n boot betaald.
Wil iemand mij alsjeblieft bevestigen dat dit reeele prijzen zijn ( of juist niet ).
Alvast bedankt voor jullie reacties.