ratelende keerkoppeling

  • Sjoerd

    Sinds kort heb ik een zeilboot met een Yanmar 35 pk motor uit 1996. Bij schakelen van voor- naar achteruit produceert de keerkoppeling soms een hard ratelend geluid. Je voelt het ook aan de versnellingshandel. Verschillende Yanmardealers hebben mij verzekerd dat dit bij dit type motor hoort, maar ik blijf het een vreemd verschijnsel vinden.

    Heeft iemand hier ervaring mee?

  • h.h.

    klinkt als in elkaar proberende te grijpen schakelklauwen.

    Vrij normaal verschijnsel wat je deels kunt voorkomen door minder snel van de vooruit in de achteruit te schakelen(of andersom) en het motortoerental zo laag mogelijk te houden.

    Hoe dichter het toerental van de 2 assen in de bak bij elkaar licht hoe makkelijker het inschakelen gebeurt.

    Wat je in de handel voelt is het over elkaar gaan van die schakelklauwen.

  • Sjoerd

    Dank voor je reactie. Ik snap wat je schrijft, alleen is het zo dat ik de minste last ondervind als ik juist vrij snel schakel van vrij naar vooruit of achteruit.

    Maar hij doet het verder goed gelukkig.

    Vriendelijke groet,

    Sjoerd

  • Marc

    Ik had hetzelfde , maar niet altijd zoals bij jou (heb denk ik dezelfde motor) en heb er een motortechnikus bijgehaald. Zijn conclusie was ook, dat 't aan de keerkoppeling lag. Deze laten demonteren en controleren, maar er is geen defect gevonden.

    Alles draait nu weer goed en gek genoeg is dat geluid wel weg.

    Bij het werk wel gelijk de rubber lager vervangen.

    Nu vraag ik me nog steeds af of ‘t geluid wel van de keerkoppeling kwam of van ’t versleten lager….

    Marc

  • raptor

    in een keerkoppeling zitten synchroniseerringen die de tandwielen op gelijke snelheid brengen zodat de schakelklauwen zonder ratelen in elkaar pakken. Als die wat versleten zijn of er zit verkeerde olie in de keerkoppeling dan voel je de tannen schrapen bij langzaam en voorzichtg schakelen. Bij snel schakelen voel je dit niet omdat je de tanden van de klauwen direkt in elkaar forceert. Blijft dat gewoon rustig schakelen bij laag toerental toch beter is dan snel met een ruk. Je zou eens kunnen experimentern met een slag dunnere olie; goed kans dat het dan over is. Ook oude olie wordt dikker en zorgt dan voor ratelen zeker als alles nog koud is.

    Pieter

  • h.h.

    Mischien vergis ik me, maar het lijkt me sterk dat er synchroniseerringen in een keerkoppeling zit,kom zelf meer uit de motorfietsen maar het lijkt me niet logisch dat een keerkoppeling dat heeft.

    de assen in een keerkoppeling zijn niet te ontkoppelen de primaire blijft aan de motor verbonden en de secundaire aan de schroef ,synchroniseerringen zouden dus of het toerental van de schroef moeten aanpassen aan de motor of andersom.

    Het erin forceren van een overbrenging kan inderdaad minder ratelen maar of het goed is voor de keerkoppeling?

    met andere olie experimenteren kan wel maar zou me wel houden aan de voorgeschreven viscositeit.(toevoegingen kan, maar daar verschillen de meningen erg over) overigens word oude olie dunner ,niet dikker, tenzij er vreselijk veel vervuiling inkomt zoals bij een (oude)diesel.

    Kan ook gewoon zo zijn dat je even moet wennen aan de bak en dat je op een gegeven moment precies aanvoelt hoe kraakvrij te schakelen.