Wij zouden eens willen oversteken van Den Helder naar Texel (Oude Schild), maar we hebben geen marifoon, is dit verplicht om door de haven van Den Helder te varen?
Gr. Ben
Voor de haven van Den Helder is het hebben van een marifoon niet verplicht.
Er geldt echter wel een luisterplicht, dus als je een marifoon aan boord hebt moet je uitluisteren naar het kanaal van het V.C.
Het stuk tussen Den Helder en Oudeschild is en blijft een groot stuk
(wadden)zee en met de wind tegen de stroom in kan het nog wel eens hobbelen.
Ik ga niet zonder marifoon op pad.
groot deel van de wadden, IJsselmeer en zeeuwse wateren zijn ook met mobieltje te pakken. Op de Noordzee is dat al snel over. Mobieltje en vuurwerkset moet kunnen op de wadden. Marifoon heeft ook beperkte afstand maar is natuurlijk wel beter dan mobieltje. Kostentechnisch zou ik eerder een eprib dan een marifoon verkiezen voor veiligheid. Die kunnen ook tegen zout water en in echte nood is dat juist ruim voorhanden. Marifoon en mobieltjes zijn dan direct uitgeschakeld.
Pieter
Gek dat we dat vroeger gewoon zonder die technische voorzieningen deden. Stellen jullie je niet te afhankelijk op van de vooruitgang?
Zonder marifoon of mobieltje kom je elke haven in. Overal kun je je melden aan de wachtsteigers.
Dat wil niet zeggen dat ik geen profijt heb gehad van mijn marifoon toen mijn roer brak in de Shippinglane jl. oktober.
Nog nooit van een JIS7 (of IP7x) waterdichte porto-marifoon gehoord? Die zijn gegarandeerd waterdicht tot tien meter diep voor minimaal 30 minuten en overal te koop.
Maar koop liefst een drijvend exemplaar of anders zorg dat er voldoende drijfwerk aan geknoopt is of dat ie aan de boot vast zit. Een kennis van me verloor vorig jaar na een mastbreuk zijn (niet drijvende) marifoon in de hektiek, midden op de Noordzee. Je voelt je dan niet erg gelukkig. Hij is pas na uren door een containerschip opgepikt en op sleep genomen dankzij zijn vuurpijlen. Het bleek dat vuurpijlen heel slecht zichtbaar zijn overdag en oranje rookpotten had ie niet bij.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?